Show simple item record

dc.contributor.advisorThorseth, Trond Morten
dc.contributor.advisorKahrs, Magnus Strøm
dc.contributor.authorHaugnes, Vegard
dc.date.accessioned2024-07-23T17:21:33Z
dc.date.available2024-07-23T17:21:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:173214292:38190531
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142963
dc.description.abstractI dagens teknologiske samfunn, er ingeniører med tekniske ferdigheter veldig ettertraktet. Følgelig er forståelse av fysikk, en av disse ettertraktete ferdighetene. På grunn av dette vil man mest sannsynlig tenke at fysikk er veldig relevant for ingeniøryrke. Likevel betyr heller ikke dette at ingeniørstudenter, de som faktisk må lære seg fysikk, opplever det som relevant for dem selv. Ved å bedre forstå denne gruppen av studenter i en utdanningskontekst, er det kanskje mulig å påvirke deres motivasjon til ingeniørutdanningen. Selve studien er en kvalitativ casestudie, hvor det ble gjennomført en tematisk analyse av resultatene. Målet med denne undersøkelsen, var å få et bilde av hvordan ingeniørstudenter opplever et obligatorisk emne i fysikk som en del av et studieprogram, spesielt med fokus på opplevelsen av relevans. Opplevelsen av relevans vil være et viktig element for motivasjon i lys av selvbestemmelsesteorien. Informantene var bacheloringeniørstudenter fra NTNU, som deltok i et fysikkemne. Der dette emnet var introduksjonsemnet til fysikk for studentene, og var obligatorisk for ingeniørgraden deres. Intervjuene ble gjennomført som gruppeintervjuer av 2-3 studenter, og var frivillige å delta på. Til sammen ble det avholdt 5 gruppeintervju, med totalt 11 informanter. Underveis i intervjuene ble informantene spurt spørsmål som: Hva tenker dere om fysikkemnet? Hva slags nytte har fysikkemnet for dere? osv. Dataene fra intervjuene ga et tydelig uttrykk for hvordan ingeniørstudentene opplevde lite personlig relevans i det obligatoriske fysikkemnet. Informantene ga uttrykk for at fysikkemnet ble opplevd som isolert fra parallelle og påfølgende emner. Èn av informantene gikk så langt og beskrev fysikkemnet som et «engangsfag», fordi det ble opplevd til å ha en liten påvirkning på deres andre emner. I tillegg beskrev informantene at det var vanskelig for dem å forestille seg hvordan kunnskaper de lærte i fysikkemnet, kunne være relevant for deres fremtidige rolle som ingeniører. På den andre siden var det flere informanter som ga uttrykk for at de opplevde fysikkemnet som interessant. På grunnlag av dette kan man konkludere met at fysikkemnet totalt sett ble opplevd som lite relevant for ingeniørstudenter.
dc.description.abstractIn today's technological society, engineers who can understand these tools are highly sought after. Consequently, understanding physics is one of these sought-after skills. Because of this, one would most likely think that physics is very relevant to engineering. Nevertheless, this does not also mean that engineering students, those who have to learn physics, experience it as relevant themselves. By better understanding this group of students in an educational context, it may be possible to improve their motivation for their engineering education. The study itself is a qualitative case study, where the interviews were analyzed with a thematic analysis- approach. The aim of this study was to get a picture of how engineering students experience a compulsory course in physics as part of a study program, especially with a focus on the experience of relevance. Where relevance can be an important element for motivation in light of the self-determination theory. The informants were engineering students from NTNU, who participated in a physics course. Where this course was the students' introductory course to physics in higher education and was compulsory for their engineering degree. The interviews were group interviews of 2-3 students, and were voluntary to participate in. A total of 5 group interviews were conducted, with a total of 11 informants. While the interviews took place, the informants were asked questions such as: What do you think about the subject of physics? What kind of benefit does the physics course have for you? and so forth. The data clearly expressed how the engineering students experienced little personal relevance in this compulsory physics subject. The informants expressed how the physics course was perceived as isolated from their parallel and subsequent courses. One of the informants went so far as to describe the physics course as a 'one-off subject', because it was perceived to have a small impact on their other subjects. In addition, they described how it was difficult for them to imagine how the knowledge they learned in physics could be relevant to their future role as engineers. On the other hand, there were several informants who expressed that they found the subject of physics interesting. Because of this, it can be said that the physics course was perceived as not very relevant for engineering students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAnalyse av bacheloringeniørstudenters opplevelse av relevans i et obligatorisk fysikkemne
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record