Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugen, Tommy
dc.contributor.authorTørnby, Vegard Dugstad
dc.date.accessioned2024-07-23T17:20:14Z
dc.date.available2024-07-23T17:20:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187763163:50552391
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142924
dc.description.abstractSammendrag Hensikt: Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i videregående skole reflekterer over egen vurderingspraksis, med særlig fokus på vurdering for læring. Tidligere forskning viser at vurdering for læring ikke var tilstrekkelig implementert i kroppsøving, men etter at denne forskningen ble gjennomført er det gjort mange tiltak i skolen. Ny kunnskap om hvordan lærere reflekterer rundt vurdering vil kunne bidra til at beslutningstakerne i skolen kan ta bedre, eller i det minste bedre begrunnede, valg for hvordan man skal gå videre for å realisere ambisjonen i kroppsøvingsfaget. Metode: Studien baserer seg på data fra fire semistrukturerte dybdeintervju, med en gjennomsnittlig lengde på 60 minutter. Utvalget består av to kvinner og to menn, som alle har lærerutdanning, minst 60studiepoeng i kroppsøving/idrett, og minst 1 års erfaring i yrket. Dataen er analysert ved bruk av Braun og Clarke sin refleksive tematiske analyse. Resultat: Analysens funn kan grupperes i fire kategorier: 1) Vurdering i kroppsøving er utfordrende, 2) Lærernes refleksjoner om hva som er viktig for vurdering (for læring) i kroppsøving, 3) Løpende dialog med elevene og godt profesjonsfelleskap er viktig for gjennomføringen av god vurdering, og 4) Rammefaktorer begrenser muligheten til å gjennomføre vurdering (for læring) slik lærerne ønsker. Videre utledes to påstander basert på disse funnene: 1) Lærerne i studien har tilstrekkelig kunnskap om vurdering for læring, og 2) Rammefaktorene de jobber innenfor begrenser muligheten til god implementering av vurdering for læring. Disse påstandene diskuteres i lys av funn og fagfelt. Konklusjon: Studien konkluderer med at det er vanskelig for lærere i kroppsøving å implementere vurdering for læring på en god måte innenfor dagens rammer. Derfor behøver vi videre forskning for å grundig beskrive dagens situasjon, slik at beslutningstakerne for skolen kan avgjøre om de er tilfredse, eller om det behøves endringer i faget. Hvis en ønsker å endre dagens situasjon tilsier studien at det ikke er lærernes kompetanse som må heves, men heller rammene de jobber innenfor, eller ambisjonen som må endres.
dc.description.abstractAbstract Purpose: The purpose of this thesis is to research how physical education teachers reflect on their own assessment practices, with a particular focus on assessment for learning. Existing research claim that assessment for learning has not been properly implemented in physical education, but after the mentioned research was conducted several measures has been taken to improve the schools. New knowledge about how teachers reflect on assessment will be of use to policy-makers, so that they can make better, or at least better founded, choices for how to reach the goals for physical education. Methods: The thesis is based on data from four semi-structured interviews, which held an average length of 60 minutes. The sample consists of two women and two men, all of whom have relevant teacher education, as well as 60 credits in physical education, and at least one year of teaching experience. All data has been analyzed using Braun and Clarke’s reflexive thematic analysis. Results: The findings can be sorted in four categories: 1) Assessment in physical education is challenging, 2) The teachers reflections about what is important for assessment (for learning) in physical education, 3) Ongoing dialogue with students and a good professional community is important for doing good assessments, and 4) Framework conditions limits the teachers ability to do assessment (for learning) how they want to. Two statements are made based on the findings: 1) The teachers interviewed in this study possess adequate knowledge about assessment for learning, and 2) The framework conditions limit their ability to properly implement assessment for learning. These statements are further discussed in light of the findings and relevant literature. Conclusions: The thesis concludes that its challenging for teachers in physical education to properly implement assessment for learning within current framework conditions. Further research must be done to properly describe the current reality of physical education, so that decision-makers can determine whether they are content with the reality, or if changes are to be made. This study further shows that if a change is desired, its not the teachers knowledge that needs to be updated, but rather the framework conditions, or the ambitions, that needs to be changed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVurdering for læring i kroppsøving - Læreres refleksjoner om egen vurderingspraksis
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel