Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBungum, Berit
dc.contributor.authorSundli, Lise
dc.date.accessioned2024-07-20T17:22:08Z
dc.date.available2024-07-20T17:22:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:173214292:35444192
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142659
dc.description.abstractFysikkfaget har på lik linje med andre realfag over lang tid opplevd en nedgang i elevtall på videregående skole. Det er en økende bekymring for rekruttering til høyere utdanning i realfag, og det ropes etter tiltak. For å finne gode tiltak, trenger man kunnskap om hva som påvirker elevenes fag-, utdannings- og yrkesvalg, men det som eksisterer av forskning innen valg av fysikk på videregående nivå er gjennomført for over ti år siden eller med et fokus på studenter og høyere utdanning. Det er derfor behov for oppdatert kunnskap om hva som påvirker valg av realfag i videregående opplæring. Denne studien består av en semistrukturert spørreundersøkelse, det vil si en spørreundersøkelse som i tillegg til kvantitative data samler inn kvalitative data i form av kommentarer på åpne spørsmål. Utvalget består av 91 elever med fysikk 1 som programfag, fra fem ulike skoler. Undersøkelsen har til hensikt å se på faktorer som påvirker elevers valg eller bortvalg av fysikk i videregående skole. For å etablere et analytisk rammeverk for undersøkelsen ble det gjennomført et forprosjekt med fokusgruppeintervju av førsteårsstudenter. Dette resulterte i et rammeverk bestående av tre kategorier med tilhørende koder; indre faktorer, rammefaktorer og strategiske faktorer. Rammeverket ble brukt både i utvikling av spørreskjema og analyse av data. Resultatene fra undersøkelsen viser at interesse er viktig for at elevene skal velge fysikk, noe som er i tråd med tidligere forskning. Mestringsforventning står også sentralt for valg av fysikk. Det som derimot skiller seg fra tidligere undersøkelser er at elevene også legger stor vekt på strategiske faktorer. Dette gjøres både ved valg av fysikk, hvor opptakskrav, realfagspoeng og nytteverdi er viktig, men legges også vekt på ved bortvalg av fysikk. Da handler det om kostnad, arbeidsmengde og karakterer. Denne studien gir en oversikt over hva elevene påvirkes av, og kan legge grunnlaget for større undersøkelser om elevers valg av fysikk.
dc.description.abstractPhysics, like other science subjects, has for a long time suffered from a descreasing number of students at upper secondary school. There is a growing concern regarding the recruitment of students to higher education in science, and people are calling out for help. In order to find solutions to this problem, we need information about what influences the students' choice of subject, education and career, but what exists of research into the choice of physics at upper secondary level was carried out over ten years ago or had a focus on students in higher education. There is a need of updated knowledge about what influences the choice of science subjects in upper secondary education. This study consists of a semi-structured survey, i.e. a survey which, in addition to quantitative data, collects qualitative data in open questions. The selection consists of 91 students with physics 1 as a program subject, from five different schools. The purpose of the survey is to study the factors that influence students' choice or opt-out of physics in upper secondary school. In order to establish an analytical framework for the survey, a preliminary project was carried out with focus group interviews of first-year students. This resulted in a framework consisting of three categories with associated codes; internal factors, framework factors and strategic factors. The framework was used both in the development of the questionnaire and the analysis of data. The results of the survey show that interest is important for students if they are going to choose physics, which is in line with previous research. Expectations of mastery are also central to the choice of physics. However, what differs from previous surveys is that the students also attach great importance to strategic factors. This is done both when choosing physics, where admission requirements, science credits and usefulness are important, but emphasis is also placed on opting out of physics. Then it's about cost, workload and grades. This study provides an overview of what students are influenced by, and can lay the foundation for larger investigations into students' choice of physics.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva påvirker elevers valg og bortvalg av fysikk i videregående skole?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel