Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJakobsen, Jo
dc.contributor.authorHolt Johansen, Christian
dc.date.accessioned2024-07-20T17:20:14Z
dc.date.available2024-07-20T17:20:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:189228237:124747057
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142623
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMed en økende bruk av sportsvasking som begrep i både medieomtale og faglitteraturen søker denne oppgaven å finne en forståelse av begrepets innhold. Selv om det er uenigheter i både myk makt sin forklaringsevne og i annen faglitteratur, så gjør denne oppgaven et forsøk på å finne bevis på at Saudi-Arabia bruker sportsvasking for å gjøre mer enn å bare renvaske sitt eget omdømme. Oppgaven bruker myk makt, smart makt, og sportsdiplomati som teorigrunnlag. Gjennom case-analyse av tre konkrete sportsinvesteringer, og dokumentanalyse av Saudi-Arabia sin Visjon 2030-plan, gjør oppgaven funn som taler for at Saudi-Arabia har både innenriks- og utenrikspolitiske mål ved sportsvaskingen. Målene inkluderer legitimering av staten både innad og utad, diversifisering av inntekter, og opprettholdelse av støtte for den politiske ledelsen. I tillegg er den uklare globale maktbalansen noe Saudi-Arabia er bevisst på, og bruken av smart makt fremmer den globale posisjonen til Saudi-Arabia. Oppgaven finner riktignok ikke bevis for at renvasking ikke er en del av Saudi-Arabia sine mål, da det både er uenighet i faglitteraturen rundt effekten av sportsvasking som et renvaskingsvirkemiddel, og motstridende argumenter som svekker denne tanken.
dc.description.abstractWith an increasing use of sportswashing as a term in both media coverage and scholarly literature, this thesis seeks to find an understanding of the content of the term. Even though there are disagreements in both the explanatory abilities of soft power and in the general literature based around sportswashing, this thesis attempts to find evidence that Saudi Arabia uses sportswashing to achieve something more than simply creating a good image of themselves. The thesis employs soft power, smart power, and sports diplomacy as the theoretical framework. With the use of case analysis of three specific sports investments, and a document analysis of Saudi Arabia's Vision 2030 plan, the thesis makes findings that argue that Saudi Arabia has both domestic and foreign political goals related to sportswashing. These goals include legitimizing the state both internally and externally, diversifying income, and maintaining support for political leaders. In addition, the unclear global balance of power is something Saudi Arabia is aware of, and the use of smart power helps promote the global position of Saudi Arabia. The paper does however not find evidence supporting claims that Saudi Arabia does not use sportswashing as a way of clearing their reputation, as there is both disagreements in the literature regarding effects of sportswashing as a way of clearing reputation, as well as conflicting arguments weakening this claim.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSportsvasking i Saudi-Arabia, renvasking eller økonomisk gevinst?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel