Show simple item record

dc.contributor.advisorIversen, Anne
dc.contributor.authorWirak, Ida
dc.date.accessioned2024-07-20T17:19:46Z
dc.date.available2024-07-20T17:19:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187575487:130442948
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142614
dc.description.abstractI en tid med omfattende endringer i arbeidslivet spiller små kunnskapsintensive innovative bedrifter (SKI-bedrifter) en økende rolle. Bedriftene jobber autonomt og kreativt for å forbedre eller finne nye løsninger, men møter på en rekke utfordringer. Hvordan opprettholder de lysten til å fortsette arbeidet til tross for utfordringene? Studien tar for seg ansattes perspektiver av hemmende og fremmende forhold for motivasjon innenfor SKI-bedrifter, ved å anvende selvbestemmelsesteorien for å utforske sammenhenger mellom sosial kontekst, motivasjon og tilfredsstillelsen av grunnleggende psykologiske behov. Gjennom syv semistrukturerte dybdeintervju og refleksiv tematisk analyse, identifiserte forskningen at ansattes motivasjon var drevet av arbeidsrelatert frihet, opplevelsen av meningsfylt arbeid og ulike mellommenneskelige relasjoner. Studien fremhever også «smittsom motivasjon» som følge av nære relasjoner i de små bedriftene. Videre virket uforutsigbarhet og relasjonell risiko å ha en demotiverende kraft. Et nytt konsept «nærrelasjonsledelse» ble introdusert, og viser både fordeler og utfordringer for ansattes motivasjon. Funnene understreker behovet for å skape arbeidsforhold som balanserer de psykologiske behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet. Denne balansen kan bidra til å skape et psykologisk trygt miljø som fremmer åpen dialog og tilbakemeldinger, og således motivasjon. Studien konkluderer med at en rekke forhold kan hemme og fremme arbeidsmotivasjon, og at forholdet mellom arbeidssituasjon og motivasjon er en gjensidig sirkulær prosess. Nøkkelord: Arbeidsmotivasjon, småbedrift, kunnskapsintensiv, innovativ
dc.description.abstractIn a time of extensive changes in the workplace, small knowledge-intensive innovative companies (SKI-companies) play an increasingly important role. These companies work autonomously and creatively to improve or find new solutions, yet they face a multitude of challenges. How do they maintain the desire to continue working despite the challenges? The study addresses employees' perspectives on inhibiting and promoting conditions for motivation within SKI-companies, using self-determination theory to explore the relationships between social context, motivation, and the satisfaction of basic psychological needs. Through seven semi-structured in-depth interviews and reflexive thematic analysis, the research identified that employee motivation was driven by work-related freedom, the experience of meaningful work, and various interpersonal relationships. The study also highlights "contagious motivation" due to the close relationships within the small businesses. Furthermore, unpredictability and relational risk appeared to have a demotivating effect. A new concept, "close relationship management," was introduced, showing both advantages and challenges for employee motivation. The findings underscore the need to create work conditions that balance the psychological needs for autonomy, competence, and belonging. This balance contributes to a psychologically safe environment that promotes open dialogue and feedback, and thereby motivation. The study concludes that a range of factors can both inhibit and promote work motivation, and that the relationship between the work situation and motivation is a mutually circular process. Keywords: Work motivation, small business, knowledge-intensive, innovative
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Alle tallene er jo imot at man skal få det til" -En kvalitativ studie av arbeidssituasjonens innvirkning på arbeidsmotivasjonen innenfor konteksten av kunnskapsintensivt innovasjonsarbeid i små bedrifter
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record