Parental Social Support and Children's Emotional Disorders - a seven wave community study.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142612Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3257]
Sammendrag
SammendragMål: På bakgrunn av de høye tallene på depresjon og angst hos unge i samfunnet i dag er detviktig å tilby virksomme forebyggings- og behandlingstiltak. For å gjøre dette, trengs det enbred forståelse av de bakenforliggende årsakene til emosjonelle lidelser. Vi ønsker åundersøke om sosial støtte i foreldrerollen predikerer symptomer på angst og depresjon hosbarna deres. Hypotesen vår er at høyere grad av sosial støtte til foreldrene medfører mindreangst og depresjon hos barna.Metode: Vi brukte data fra en longitudinell studie av et samfunnsutvalg som fulgte barn fra 4til 16 års alder . Angst- og depresjonssymptomer ble vurdert gjennom kliniske intervjuer medforeldre og barn, mens foreldres sosiale støtte ble målt via et spørreskjema. Strukturellligningsmodellering, inkludert en kryss-lagd panelmodell, ble brukt til å analysere dataene,der angst, depresjon og sosial støtte ble behandlet både som prediktorer og utfall.Resultater: Høyere skårer på sosial støtte til foreldrene medførte mindre angst og depresjon toår senere, selv etter justering for tidligere symptomer på angst og depresjon.Konklusjon: Mens koblinger mellom sosial støtte og både angst og depresjon eksisterer, ereffektstørrelsene beskjedne. Fremtidige studier bør se nærmere på hvordan økt sosial støtte,tilknytningsstiler og interaksjoner mellom foreldre og barn kan virke som medierendefaktorer for å redusere barns angst og depresjon. Forståelse av disse mekanismene kan føre tilintervensjoner rettet mot å styrke støtteapparatet i familien, og forbedre den psykiske helsentil både foreldre og barn. AbstractObjective: With the increasing prevalence of depression and anxiety among today's youth,effective preventive and therapeutic interventions are crucial. Understanding the root causesof emotional disorders is vital for informing such interventions. This study aims to investigatethe relationship between parental social support and anxiety and depression symptoms intheir children. We hypothesize that higher parental social support will predict lower levels ofanxiety and depression in children.Method: We utilized data from a longitudinal study of community sample following childrenfrom age 4 to 16 years. Anxiety and depression symptoms were assessed through clinicalinterviews with parents and children, while parental social support was measured via aquestionnaire. Structural equation modeling, including a cross-lagged panel model, wasutilized to analyze the data, treating anxiety, depression, and social support as both predictorsand outcomes.Results: Higher scores on social support predicted slightly lower levels of anxiety anddepression two years later, even after adjusting for prior levels of anxiety and depression.Conclusion: Although prospective associations between social support and later anxiety anddepression were observed, they were characterized by modest effect sizes. Future studiesshould explore the mechanisms by which the effect of social support is mediated, for exampleattachment styles, and parent-child interactions. Understanding these mechanisms can lead tointerventions aimed at strengthening the support system around the family and thus alleviateor prevent emotional problems in children.