Alternativ og supplerende kommunikasjon: bedre samhandling for barn med autismespekterforstyrrelse
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1334]
Description
Full text not available
Abstract
Tittel: Alternativ og supplerende kommunikasjon: bedre samhandling for barn med autismespekterforstyrrelse (ASF).
Introduksjon/bakgrunn: Personer med ASF kjennetegnes med vansker innen kommunikasjon og samspill. Mange barn med ASF har lite eller ingen tale, og da kan ASK være en viktig støtte for å mestre kommunikasjon i samhandling med andre. Det finnes mange forskjellig typer ASK verktøy, dermed viktig at det blir tilpasset hver enkelt.
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å se på hvordan ASK kan være med å støtte kommunikasjon og hvordan ASK kan brukes for å øke samhandlingen til barn med ASF.
Metode: Oppgaven benytter seg av metoden litteraturstudie, hvor det tas for seg fem fagfellvurderte forskningsartikler samt annen relevant litteratur for å svare på problemstillingen.
Resultat: Resultatet fra de utvalgte artiklene viser til positive funn om at ASK har en positiv effekt på å øke kommunikasjonsferdighet og samhandlingsevne hos barn med ASF. Alle deltakeren hadde lite samhandling med andre før studiene
Konklusjon: For å oppsummere viser det til at ASK er en god støtte for barn med ASF som har utfordringer med kommunikasjon og samhandling. ASK vil bidra til å øke kommunikasjonsferdighetene, øke deltakelse og samhandling. Det avhenger av at det blir implementert i hverdagen og brukt kontinuerlig. Title: Augmentative and alternative communication: better interaction for children with autism spectrum disorder (ASD).
Introduction: People with ASD characterized with difficulties in communication and interaction. Many children with ASD have little or no speech, and then AAC can be an important support for mastering communication in interaction with others. There are many different types of AAC tool, so it is important that the tool get customized to each individual.
Purpose: The purpose of this thesis is to look at how AAC can be a support communication and how AAC can be used to increase interaction for children with ASD.
Method: The thesis uses the method litteraturestudy, where five peer-reviwed research articles and other relevant literature too answer the issue in question.
Result: The result form the five peer-reviewed research articles show positive findings that AAC has a positive effect on communication and interaction in children with ASD. All the participants had little interaction with others before the studies.
Conclusion: To summarize it shows that AAC is a good support for children with ASD who have challenges with communication and interaction. AAC will be an good aid to increase communication skills, increase participation and interaction. It depends on it being implemented in everyday life and used continuously.