Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKari Bøhle
dc.contributor.authorNora Sem Aamot
dc.date.accessioned2024-07-18T17:22:16Z
dc.date.available2024-07-18T17:22:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:70871500
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142368
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSAMMENDRAG: Problemstilling: Hvordan kan vernepleieren arbeide for å ivareta barn som pårørende til foreldre med psykiske lidelser? Introduksjon/ Bakgrunn: Barn som pårørende av psykisk syke foreldre har krav på oppfølging og informasjon rundt foreldrenes tilstand. Vernepleiere som helsepersonell er derfor lovpålagt å gi denne oppfølgingen for å unngå at barna opplever negative konsekvenser som følge av foreldrenes sykdom. Ved lite fokus og kompetanse på området, kan barn som pårørende bli oversett og ikke oppleve adekvat utvikling. Barn har rett på like forutsetninger for oppvekst og det er derfor viktig å gi bistand til de barna som behøver det. Hensikt: Hensikten ved oppgaven er å styrke bevisstheten rundt barns behov da de er pårørende til psykisk syke foreldre. Den skal belyse hva barn har krav på i henhold til oppfølging og hvordan vernepleieren kan arbeide med dem. Konsekvenser ved manglende oppfølging vil også være sentralt i oppgaven. Metode: Bacheloroppgaven er et litteraturstudium som baserer seg på fem forskningsartikler. Forskningsartiklene er empiriske og fagfellevurderte. Det blir også benyttet noe faglitteratur for teori og drøfting av resultatene i artiklene og for begrepsavklaringer. Resultat: Det er mangelfull dokumentasjon av foreldresituasjon og foreldreevne hos ulike foreldre i behandling for psykiske lidelser. Barn kan oppleve negative konsekvenser som følge av mangelfull oppfølging. Barn opplever at de ikke får den oppfølgingen de har behov for og det er generelt lite kunnskap på området. Konklusjon: Barn viser å ha god effekt av behandling i form av eksempelvis gruppevirksomhet, men det er generelt lite gjennomført likevel. Det er lite dokumentasjon på barn som pårørende generelt. Vernepleieren kan bidra med sin relasjons- og kommunikasjonskompetanse på ulike måter for å bedre barns utvikling og oppvekst. Nøkkelord: Psykiske lidelser, barn som pårørende, parentifisering, foreldrerelasjon, familierelasjon Antall ord: 7674
dc.description.abstractABSTRACT: Issue/ Title: How can social educators take care of children who have parents with mental health disorders? Introduction/ Background: Children of parents who struggle with mental disorders have the rights to requirements that includes them being followed-up and given information about their parent’s conditions. Social educators as healthcare personnel have to meet these requirements by law to avoid the child experiencing negative consequences as a result of the parents’ illness. Not paying proper attention to the subject and poor competence on the area can lead to negligence and absence of adequate development. Children have the right to equal prerequisite through childhood and therefore it is important to provide assistance to the children’s needs. Purpose: The purpose of this assignment is to strengthen the awareness of children’s needs when dealing with parents who struggle with mental disorders. The assignment will highlight the requirements children have when it comes to attention giving and follow-ups by the social educator. Another central topic of the paper will be consequences of not meeting these requirements. Method: This bachelor’s thesis is a literary review which includes five research articles. The research articles are peer reviewed empirical studies. Other literature will also be utilized for theory, term clarification and discussion of the results from each article. Result: There is a deficiency of documentation on parental situations and parental ability from parents in treatment for mental disorders. Children experience negative consequences as a result of deficient follow-ups. The children experience not having their needs tended to and there is generally a lack of knowledge on the subject. Conclusion: Treatments like group activity shows a positive effect in children, but this practice is generally not often carried out. There is a lack of documentation on children as relatives of parents with mental disorders. The social educator can contribute by implementing their competence on relations and communication in different areas to better the children’s development and childhood. Key words: Mental disorders, children as relatives, parentification, parental situation, family relation Number of words: 7674
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarn som pårørende til foreldre med psykiske lidelser
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel