Show simple item record

dc.contributor.advisorKermit, Patrick Stefan
dc.contributor.authorThunnok, Ruethairat
dc.date.accessioned2024-07-18T17:22:14Z
dc.date.available2024-07-18T17:22:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:64156598
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142366
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan fokus på relasjon ha betydning for forebygging av utfordrende atferd hos mennesker med utviklingshemming? Introduksjon/bakgrunn: Utviklingshemming og utfordrende atferd er to temaer som ofte blir nevnt sammen. Mange mennesker med utviklingshemming kan føle på mangel av kontroll, oversikt og uforutsigbarhet. Reaksjonen som utløses kan være i form av fortvilelse og frustrasjon, som følge av den manglende forutsetningen for kommunikasjon og uttrykkelse. Definisjon på utfordrende atferd i seg selv kan være vanskelig å fastslå. Og hva som er årsaken til at atferden oppstår er individuelt, og kan være påvirket av mange faktorer. Denne uforutsigbarheten kan føre til en varierende forståelse og håndtering av atferden blant omsorgspersonene. Hensikt: Hensikten er å øke mine og andre omsorgspersoners kunnskap om utviklingshemming og utfordrende atferd. Studiene skal øke bevisstheten hos meg selv, andre omsorgspersoner og samfunnet om behovet for et målrettet relasjonsarbeid og forståelse for å redusere utfordrende atferden. Metode: Oppgaven er et litteraturstudium, og det har blitt benyttet fem fagfellevurderte artikler, relevante teorier og tilleggslitteraturer for å besvare problemstillingen. Resultat: Relasjon som betydning for forebygging av utfordrende atferd er kompleks og utfordrende tematikk, da det kan være mange faktorer som spiller inn i forebygging av atferden. Likevel er det det stor enighet mellom studiene at relasjonell tilnærming er et av de største faktorene i forebygging av utfordrende atferd. Dette påvirkes av den mellommenneskelige faktoren mellom omsorgspersonen og brukeren. Konklusjon: Relasjonell tilnærming, individuell tilpasning og støttende miljøfaktorer kan forbedre omsorgstilbudet og redusere utfordrende atferd. Det vil være viktig å være oppmerksom på ressursbegrensninger, institusjonelle barriere, og behovet for kontinuerlig kompetanse utvikling. En helhetlig tilnærming som tar hensyn til både individuelle og strukturelle faktorer kan være nødvendig for å møte brukerens behov på en respektfull og effektiv måte. Nøkkelord: utviklingshemming, utfordrende atferd, relasjon, omsorgsperson Antall ord: 7569
dc.description.abstractTitle: How can a focus on relationship affect the prevention of challenging behavior in people with intellectual disabilities? Introduction/background: Intellectual disabilities and challenging behavior are two topics that are often mentioned together. Many people with intellectual disability can often feel a lack of control, overview, and unpredictability. The reaction that is triggered can be despair and frustration, as a result of the lack of communication and expression. The definition of challenging behavior itself can be difficult to determine. And what causes the behavior to occur is individual and can be influenced by many factors. This unpredictability can lead to varying understanding and management of the behavior among caregivers. Purpose: The purpose is to increase my and other caregivers' knowledge about intellectual disabilities and challenging behavior. The studies will increase the awareness of myself, other caregivers, and society about the need for a direct relationship work and understanding to reduce challenging behavior. Method: This is a literature study, and five peer-reviewed articles, relevant theories and additional literature have been used to find the answer in the question. Result: The role of relationships in the prevention of challenging behavior is a complex and challenging topic, as there may be many factors involved in the prevention of the behavior. Nevertheless, there is great agreement between the studies that a relational approach is one of the biggest factors in the prevention of challenging behavior. This is influenced by the interpersonal factor between the caregiver and the user. Conclusion: Relational approaches, individual adaptation and supportive environmental factors can improve care provision and reduce challenging behavior. It will be important to be aware of resource constraints, institutional barriers, and the need for continuous competence development. A holistic approach that considers both individual and structural factors may be necessary to meet individual needs in a respectful and effective way. Keywords: intellectual disability, challenging behavior, relationship, caregiver Number of words: 7569
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRelasjon og utfordrende atferd
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record