Montessori-prinsipper i demensomsorgen
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1333]
Description
Full text not available
Abstract
Tittel: Montessori-prinsipper i demensomsorgen
Introduksjon: Med økende befolkning av personer med demens, vil helsetjenesten være bedre forberedt dersom tjenesteytere har kunnskap om ikke-farmakologiske intervensjoner. Montessori-prinsipper i eldreomsorgen er en av disse intervensjonene. Denne oppgaven undersøkes hvorvidt MBP (Montessori-based programming) kan bidra til personsentrert omsorg for personer med demens på sykehjem.
Hensikt: Vernepleiere jobber blant annet i eldreomsorgen, og en stor andel av disse tjenestemottakere har en demenssykdom. Det er dermed ønskelig at vernepleieren har redskaper for tilrettelegging, for å bistå personen i endringene demens ofte fører med.
Metode: Denne oppgaven er et litteraturstudium basert på fem forskningsartikler, og annen relevant litteratur.
Resultat: Montessori tilpasset for personer med demens har overlappende prinsipper med personsentrert omsorg. Aktiviteter og gjøremål som benytter prinsipper fra Montessori har potensialet til å gi økt grad av engasjement og selvstendighet hos personer med demens.
Konklusjon: Tilpassede Montessori-intervensjoner for demensomsorgen kan bygge på og sameksistere med personsentrert omsorg. Montessori for personer med demens innebærer en rekke prinsipper, som kan konkretisere fremgangsmåter for personsentrert omsorg.
Nøkkelord: Demens, Montessori, personsentrert omsorg.
Antall ord: 6544 Title: Montessori-principles in dementia care
Introduction: With the increasing population of people with dementia, the healthcare system will be better prepared if healthcare-workers have adequate knowledge about non-pharmacological interventions. This study looks into whether MBP (Montessori-based programming) can add to person-centered care for people with dementia in nursing homes.
Purpose: Among other places, social educators work in elderly care, and a lot of these patients have a form of dementia. Therefore, it is favourable for social educators to have the ability to facilitate, to assist the person through the changes that often follows a dementia diagnosis.
Method: This is a literature study based on five research articles, and other relevant literature.
Result: Montessori adapted to people with dementia has overlapping principles with person-centred care. Activities and tasks which utilize principles from Montessori have the potential to increase engagement and independence in people with dementia.
Conclusion: Adapted Montessori-interventions for dementia care can build on and coexist with person-centred care. Montessori for people with dementia includes a variety of principles which could concretize approaches to person-centred care.
Keywords: Dementia, Montessori, person-centred care.
Number of words: 6544