Show simple item record

dc.contributor.advisorRøstad, Monica
dc.contributor.authorHatlem, Sunniva Sandland
dc.date.accessioned2024-07-17T17:22:22Z
dc.date.available2024-07-17T17:22:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:97150969
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142048
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Alle har noe å si! Barrierer ved anvendelse av alternativ og supplerende kommunikasjon Introduksjon: Det er krevende å kommunisere uten verbalt talespråk. Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) kan bidra til læring, utvikling og mestring ved å hjelpe barnet til å kommunisere med miljøet, og motsatt. Litteraturstudien tar for seg barrierer ved bruk av ASK, og inkluderer barn med autismespekterforstyrrelser (ASF) og deres behov for ASK. Problemstillingen for studien formuleres slik: Hvilke barrierer påvirker anvendelse av alternativ og supplerende kommunikasjon i skolen for barn med autismespekterforstyrrelser? Hensikt: Hensikten er å øke forståelse og kunnskap om barrierer for anvendelse av alternativ og supplerende kommunikasjon. For at vernepleieren skal tilrettelegge for god og effektiv bruk av ASK for barn, må de vite hva som kan hindre og problematisere god bruk av ASK. Metode: Oppgaven er et litteraturstudium, og tar for seg 5 fagfellevurderte artikler og annen relevant litteratur for å svare på studiens problemstilling. Resultat: Det finnes tydelige barrierer ved anvendelse av ASK, som vises i alle 5 artikler med ulike eksempler. Bruk av ASK kan være krevende i flere situasjoner grunnet ulike barrierer, og artiklenes funn av barrierer danner grunnlag for tre hovedtema som diskuteres videre i studien: 1. Kunnskap og kompetanse, 2. Samarbeid, 3. Tilgjengelighet. Konklusjon: Litteraturstudien identifiserer barrierer for bruk av ASK hos barn med autismespekterforstyrrelser i skolen, med fokus på manglende kunnskap, samarbeidsutfordringer og tilgjengelighet. Mer forskning er nødvendig for å forstå og bryte barrierene, men en vernepleier kan med sine ferdigheter bidra til å bryte flere barrierer i skolen. Nøkkelord: Alternativ og supplerende kommunikasjon, autismespekterforstyrrelse, barn, barrierer, kunnskap, kompetanse, samarbeid, tilgjengelighet, skole, tilrettelegging Antall ord: 6648
dc.description.abstractSummary Title: Everyone has something to say! Barriers to the use of augmentative and alternative communication Introduction: It can be challenging to communicate without verbal speech. Augmentative and alternative communication (AAC) can contribute to learning, development and accomplishment by assisting the child in communicating with their environment, and the other way around. This literature study addresses barriers to the use of AAC, also including children with autism spectrum disorders (ASD) and their need for AAC. The research question is formulated as follows: What barriers affect the usage of augmentative and alternative communication in school for children with autism spectrum disorders? Purpose: The purpose is to increase understanding and knowledge of barriers to the use of augmentative and alternative communication. In order for social educators to facilitate good and effective use of AAC for children, they must know what may hinder and complicate usage. Method: This paper is a literature study, examining 5 peer-reviewed articles and other relevant literature to answer the research question. Result: There are clear barriers to the use of AAC, as evidenced in all 5 articles with various examples. The use of AAC can be challenging in multiple situations due to various barriers, and the findings of the articles form a basis for three main themes discussed further in the study: 1. Knowledge and competence, 2. Collaboration, 3. Accessibility. Conclusion: This literature study identifies barriers to the use of AAC among children with autism spectrum disorders in school, focusing on lack of knowledge, collaboration challenges and accessibility. More research is necessary to understand and break these barriers, but a social educator can, with their skills, contribute to breaking barriers in school. Keywords: Augmentative and alternative communication, autism spectrum disorder, children, barriers, knowledge, competence, collaboration, accessibility, school, facilitation Number of words: 6648
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAlle har noe å si! - Barrierer ved anvendelse av alternativ og supplerende kommunikasjon
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record