Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvam, Lisbeth
dc.contributor.authorHolm, Stine Lien
dc.date.accessioned2024-07-17T17:22:21Z
dc.date.available2024-07-17T17:22:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:69285258
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142047
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Problemstilling/Tittel: Hvilke faktorer fremmer og hemmer fysisk aktivitet hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse? – og hvordan kan vernepleieren tilrettelegge for økt fysisk aktivitet for denne gruppen? Introduksjon/bakgrunn: Fysisk aktivitet er viktig for den fysiske og psykiske helsen hos alle mennesker. Hos de med autismespekterforstyrrelse kan dette være en utfordring, og inaktivitet er et gjentakende problem hos flere i denne brukergruppen. Forskning og faglitteratur viser viktigheten av fysisk aktivitet og presenterer flere ulike tiltak og strategier for å tilrettelegge for fysisk aktivitet blant barn og unge med autismespekterforstyrrelser. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan man som vernepleier kan bidra til økt deltakelse i fysisk aktivitet ved hjelp av tilrettelegging for barn og unge med autismespekterforstyrrelse. Samt hvordan man som vernepleier kan bryte ned de ulike barrierene som hindrer denne gruppen i å delta i fysiske aktiviteter Metode: For å besvare problemstillingen benytter oppgaven en systematisk litteraturstudie som inneholder fem fagfellevurderte artikler og relevant faglitteratur. Resultat: Alle de fem inkluderte artiklene fant funn på hvordan man kan tilrettelegge for fysisk aktivitet hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse. Hovedfunnene i denne oppgaven er sosial støtte fra familie, samfunnsmessige forhold, støtte fra helsepersonell og personlige faktorer. Konklusjon: Tilrettelegging er viktig for å øke fysisk aktivitet hos barn og unge med autisme. De har flere symptomer og tilleggsvansker som gjør det utfordrende for dem å delta. Vernepleieren sin rolle er derfor å observere, kartlegge og igangsette tiltak i tråd med individuelle behov og ønsker. Et godt samarbeid med pårørende er også avgjørende. Nøkkelord: Fysisk aktivitet, autismespekterforstyrrelse, tilrettelegging, barrierer og vernepleier Antall ord: 7524
dc.description.abstractSummary Title: What factors promote and limit physical activity in children and youth with autism spectrum disorder? – and how can the Intellectual Disability Nurse facilitate increased activity for this group? Introduction/background: Physical activity is important for both the physical and mental health for everyone. This can be a challenge for people with autism spectrum disorder, and inactivity is a recurring problem for this group of people. Research and academic literature shows the importance of physical activity and presents different measures and strategies to facilitate physical activity amongst young people with autism spectrum disorder. Purpose: The purpose of this assignment is to research how a Intellectual Disability Nurse can contribute to increased participation in physical activities by facilitation for children and youth with autism spectrum disorder, as well as how a Intellectual Disability Nurse can eliminate the barriers that keep this group from participating in physical activities. Method: To answer the research question, this assignment uses a systematic literature study that contains five peer reviewed articles and relevant academic literature. Result: All the five included articles discovered how physical activities can be facilitated for children and youth with autism spectrum disorder. The main findings in this assignment emphasizes social support from family, societal conditions, support from healthcare workers and lastly personal factors. Conclusion: Facilitation is important for increasing physical activity in children and youth with autism. They have several symptoms and additional challenges that make it difficult for them to participate. The role of the Intellectual Disability Nurse is therefore to observe, assess, and implement measures in line with individual needs and preferences. Good cooperation with relatives is also crucial. Keywords: physical activity, autism spectrum disorder, facilitation, barriers and Intellectual Disability Nurse Number of words: 7524
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFysisk aktivitet og autismespekterforstyrrelse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel