Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjøen, Odd Morten
dc.contributor.authorFossland, Kine Myran
dc.date.accessioned2024-07-17T17:22:21Z
dc.date.available2024-07-17T17:22:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:97331136
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142046
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractProblemstilling: På hvilken måte kan psykososiale faktorer føre til endret atferd hos elever med autismespekterforstyrrelse i grunnskolen? Bakgrunn: Omtrent en prosent av Norges befolkning har autismespekterforstyrrelser, og de har ofte behov for, samt rett til individuelt tilrettelagt opplæring på grunnskolen. Psykososiale faktorer på skolen påvirker vilje, konsentrasjon og motivasjon til gjennomføring av skoleoppgaver. Ikke alle skoler er tilrettelagt miljømessig i forhold til best mulig opplæring. Hensikt: Hensikten er å finne ut om det er en sammenheng mellom psykososiale faktorer på grunnskolen, og endret atferd hos elever med ASD. Videre er hensikten å gi vernepleieren økt kunnskap om tema, slik at ansatte på skolen kan bistå til å øke de akademiske prestasjonene hos elever med ASD på grunnskolen. Metode: Oppgaven er et litteraturstudium, som benytter fagfellevurderte forskningsartikler, pensum, og annen faglitteratur for å svare på problemstillingen. Resultat: Elever med autismespekterforstyrrelser trenger atferdsmessig støtte for å håndtere endringer i atferd. Skolemiljøet har stor innvirkning på positive og negative endringer i elevenes atferd og akademiske prestasjoner. PAS og andre positive teknikker viser seg å være effektiv i forbedringen av atferden til elever med ASD. Konklusjon: Psykososiale faktorer har betydelig innvirkning på elever med ASD på grunnskolen. Inkludering, vennskap og tilhørighet fremmer positiv endret atferd hos elever med ASD, mens stigmatisering og manglende aksept kan føre til negativ endret atferd. Negativ atferd hos elever med ASD kan skyldes overbelastning, uforutsigbarhet og manglende sosiale ferdigheter. Hjemmeundervisning kan redusere autismerelatert stress og forberede akademisk prestasjon, men samtidig begrense sosiale interaksjoner og gunstig undervisningseffekt. Nøkkelord: Autismespekterforstyrrelse, psykososiale faktorer, atferdsendring, miljø og omgivelser Antall ord: 7087
dc.description.abstractTitle: How can psychosocial factors lead to altered behaviour in students with autism spectrum disorder in primary school? Introduction: Approximately one percent of Norway’s population has autism spectrum disorder, and they often require, and has the right to individually tailored education in primary school. Psychosocial factors in school influence willingness, concentration, and motivation for completing school tasks. Not all schools are environmentally adapted to provide the best possible education. Purpose: The purpose of this study is to investigate whether there is a correlation between psychosocial factors in primary school and altered behaviour in students with ASD. Furthermore, the purpose is to provide increased knowledge to the social worker about the topic, so that school staff can assist in enhancing the academic achievements of students with ASD in primary school. Method: This study is a litteraturestudy, that uses peer reviewed research articles, curriculum materials, and other academic literature to answer the title. Result: Students with autism spectrum disorder need behavioural support to manage changes in behaviour. The school environment greatly influences both positive and negative changes in students’ behaviour, and academic performance. Positive behavioural support, and other positive techniques have proven to be effective in improving the behaviour of students with ASD. Conclusion: Psychosocial factors have a significant impact on primary school students with ASD. Inclusion, friendship, and belonging promote positive altered behaviour in students with ASD, while stigmatization and lack of acceptance can lead to negative altered behaviour. Negative behaviour in students with ASD can be caused by overload, unpredictability, and lack of social skills. Homeschooling can reduce autism-related stress and improve academic performance, but it can also limit social interactions and effective teaching. Keywords: Autism spectrum disorder, psychosocial factors, altered behaviour, environment, setting. Number of words: 7087
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePsykososiale faktorer og atferdsendinger hos elever med autismespekterforstyrrelse i grunnskolen.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel