Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvam, Lisbeth
dc.contributor.authorBjørklund, Silje
dc.date.accessioned2024-07-17T17:22:18Z
dc.date.available2024-07-17T17:22:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:96131261
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142044
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Problemstilling: Hvordan kan vernepleiere være med å forhindre diagnostisk overskygging av angstlidelser hos mennesker med autismespekterforstyrrelse? Introduksjon/bakgrunn: Diagnostisk overskygging er når symptomer på ulike diagnoser er så like at det kan være vanskelig å skille dem. I denne oppgaven er det valgt autismespekterforstyrrelse og angstlidelser. Mennesker med autisme kan utvikle tilleggsvansker som blant annet angst eller andre psykiske lidelser. Temaet er valgt på bakgrunn av problemstillingens relevans til vernepleierfaget. Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien er å gi vernepleieren økt kunnskap om hva diagnostisk overskygging er og være bevisst på det i arbeid med mennesker med autisme. Metode: Denne oppgaven er et litteraturstudium, hvor det er benyttet fagfellevurderte forskningsartikler og annen litteratur for å svare på oppgavens problemstilling. Resultat: Mennesker med autisme har en økt følsomhet for negativ evaluering av både seg selv og andre og kan derfor utvikle tilleggsvansker som blir oversett grunnet en grunndiagnose, i dette tilfelle autismediagnose. Symptomoverlapping av angst og autisme kan gjøre det utfordrende å oppdage en psykisk lidelse. Dette kan være utfordrende får vedkommende selv å ytre, men også for pårørende og tjenesteytere p fange opp. Konklusjon: Vernepleiere er relevante i arbeidet med diagnostisk overskygging grunnet kompetanse og bevisstgjøring av problemstillingen diagnostisk overskygging. Tjenesteyterne er en viktig observatør i tillegg til vedkommende selv og deres pårørende. Ved å danne en relasjon kan man hjelpe bruker med kommunikasjon og gi dem den forutsigbarheten de trenger i hverdagen for å redusere ulike stressfaktorer. Nøkkelord: Diagnostisk overskygging, angst, sosial angst (SA), autismespekterforstyrrelse (ASD), primær- og sekundærdiagnose, symptomoverlapping, komorbide lidelser Antall ord: 6859
dc.description.abstractSummary Title: How can social educators prevent diagnostic overshadowing of anxiety disorders in people with autism spectrum disorder? Introduction/Background: Diagnostic overshadowing occurs when symptoms of various diagnoses are so similar that it becomes challenging to differentiate them. In this study, autism spectrum disorder and anxiety disorders have been chosen as the focus. Individuals with autism may develop additional difficulties, including anxiety or other mental disorders. The topic was selected based on its relevance to the field of social education. Purpose: The purpose of this literature review is to provide social educators with increased knowledge about what diagnostic overshadowing is and to raise awareness of it when working with individuals with autism. Method: This assignment is a literature review that utilizes peer-reviewed research articles and other literature to address the research question. Results: People with autism are more sensitive to negative evaluations of themselves and others, which can lead to additional difficulties being overlooked due to a primary diagnosis, in this case, an autism diagnosis. The overlap of symptoms between anxiety and autism can make it challenging to detect a mental disorder. This difficulty extends not only to self-expression by the individual but also to the ability of relatives and service providers to recognize it. Conclusion: Social educators play a relevant role in addressing diagnostic overshadowing due to their competence and awareness of this issue. Service providers are crucial observers, in addition to the individuals themselves and their relatives. By establishing a relationship, educators can assist users in communication and provide the predictability needed for daily life, thereby reducing various stress factors. Keywords: Diagnostic overshadowing, anxiety, social anxiety (SA), autism spectrum disorder (ASD), primary and secondary diagnosis, symptom overlap, comorbid disorders Number of words: 6859
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDiagnostisk overskygging av angst hos mennesker med autisme
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel