dc.contributor.advisor | Røstad Monica | |
dc.contributor.author | Ghuman Karmjit Singh | |
dc.date.accessioned | 2024-07-17T17:22:13Z | |
dc.date.available | 2024-07-17T17:22:13Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187263987:98504905 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3142037 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Problemstilling: Hvilken påvirkning har dyreassistert intervensjon for barn og ungdom
med autisme
Introduksjon/bakgrunn: Bruken og interessen av dyreassistert intervensjon (DAI) har
økt de siste årene og det er derfor jeg ville se på hvilken påvirkning DAI kan ha på barn
og ungdom med autisme, og på grunn av min bakgrunn har det blusset opp interesse for
hvordan dyr kan hjelpe yrkesutøvere i helse- og sosialsektoren med deres arbeid med
mennesker
Hensikt: Finne ut hvilken påvirkning DAI har på barn og ungdom med autisme, og øke
min egen kunnskap om bruken av hund og hest i DAI
Metode: Denne oppgaven er en litteraturstudiet som bruker fagfellevurderte artikler og
relevant litteratur for å besvare problemstillingen
Resultat: Det var flere positive effekter ved bruk av DAI med barn og ungdom med
autisme, økt selvregulering, økt deltakelse i samfunnet, økte barnets selvtillit, forskyndet
relasjonsoppbyggingen mellom terapeut og barn, forbedring i eksekutiv fungering og mild
effekt på motoriske ferdigheter. Utfordringer knyttet til DAI var tilrettelegging for dyrets
velvære og splittet fokus under dyreassistert terapi økter.
Konklusjon: DAI hadde positive påvirkning på barn og ungdom med autisme spesielt
innenfor sosial fungering og ferdigheter, og noen utfordringer som tilrettelegging for
dyrets velvære.
Nøkkelord: equine assisted therapy, engagement, autism, animal assisted activities,
animal assisted therapy, dog assisted therapy, animal assisted intervensjon
Antall ord: 6447 ord | |
dc.description.abstract | Summary
Issue: What impact does animal-assisted intervention have on children and young
people with autism
Introduction/background: The use and interest in animal-assisted intervention (AAI)
has increased in recent years and that is why I wanted to look at the impact AAI can
have on children and young people with autism, and because of my background, interest
has flared up in how animals can help professionals in the health and social care sector
with their work with people
Purpose: Find out what effect AAI has on children and young people with autism, and
increase my own knowledge about the use of dogs and horses in AAI
Method: This thesis is a literature study that uses peer-reviewed articles and relevant
literature to answer the problem
Result: There were several positive effects when using AAI with children and young
people with autism, increased self-regulation, increased participation in society,
increased the child's self-confidence, accelerated relationship building between therapist
and child, improvement in executive functioning and mild effect on motor skills.
Challenges related to AAI were facilitation for the animal's well-being and split focus
during animal assisted therapy sessions.
Conclusion: AAI had a positive impact on children and young people with autism,
especially within social functioning and skills, and some challenges such as facilitating the
animal's well-being.
Keywords: equine assisted therapy, engagement, autism, animal assisted activities,
animal assisted therapy, dog assisted therapy, animal assisted intervention
Number of words: 6447 words | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Dyreassistert intervensjon hos barn og ungdom med autisme | |
dc.type | Bachelor thesis | |