Show simple item record

dc.contributor.advisorRanøyen, Ingunn
dc.contributor.authorJonassen, Kristine
dc.date.accessioned2024-07-17T17:22:12Z
dc.date.available2024-07-17T17:22:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:97219814
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142036
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan udiagnostisert ADHD i barndommen, føre til komorbide lidelser i voksen alder? Bakgrunn: ADHD er en utbredt diagnose i samfunnet. Dette er en diagnose mange har assosiasjoner til. Assosiasjonene kan være påvirket av mangel på kunnskap, eller erfaringer man har. Som vernepleier vil man møte mennesker med ADHD. Det vil derfor være viktig å belyse nødvendigheten av riktig diagnostikk, samt konsekvensene som følger mangel på diagnose gjennom oppveksten. Hensikt: Hensikten med denne besvarelsen er å undersøke mulige konsekvenser ved en udiagnostisert ADHD i barndommen, samt hvordan dette kan skape påvirkning for voksenlivet. Hensikten inkluderer også å få økt kunnskap om tematikken, slik at den kan tas med i videre arbeid som fremtidig vernepleier. Metode: Dette er et litteraturstudie som baseres på funn i fagfellevurderte forskningsartikler. Artiklene er funnet gjennom systematiske søk i ulike databaser. Problemstillingen blir besvart ved hjelp av disse forskningsartiklene, samt annen faglitteratur. Resultat: ADHD er en diagnose som medfører ulike utfordringer gjennom livsløpet. De ulike utfordringene vil for mange kreve tilrettelegging, bistand og veiledning. Uten dette blir hverdagen vanskeligere å mestre, og kan føre til svekket selvfølelse. Dette kan over tid påvirke den psykiske helsen, og føre til komorbide lidelser. Konklusjon: Det kan ikke fastslås at en udiagnostisert ADHD i barndommen alene fører til komorbide lidelser i voksen alder – det er snarere når dette kombineres med mangelfull oppfølging og miljøpåvirkning at disse lidelsene kan oppstå. Typiske årsaker til utviklingen av komorbide lidelser er mangel på forståelse, mestring og tilrettelegging over tid. Sett i lys av dette må man som vernepleier være kjent med symptomene på ADHD, samt være bevist utfordringene dette skaper for barn og voksne med diagnosen. Det vil også være nyttig å ha kunnskap om hvordan man kan bidra med riktige tiltak og veiledning for den enkelte. Nøkkelord: ADHD, komorbide lidelser, voksenliv, påvirkningsfaktorer Antall ord: 6919
dc.description.abstractProblem: How can undiagnosed childhood ADHD lead to comorbidity disorders in adulthood? Introduction/background: ADHD is a well-established diagnose most people can associate with. These associations could be influenced by personal experience, but just as well by lack of knowledge. As social educators, we need knowledge of how to treat service recipients with undiagnosed ADHD. We need to shed light on the importance of correct diagnostics, as well as the consequences of a lacking diagnose. Purpose: The goal of this literature study is to understand the consequences of undiagnosed ADHD, and how this affects adulthood. This increased knowledge will provide insights into working as a future social educator. Method: This is a literature study based on five peer-reviewed articles, extended by relevant curriculum material. The articles have been found through systematic searches in various databases. Result: ADHD is a diagnose leading to different challenges throughout life. For many, the various challenges will require facilitation, assistance and guidance. Without this, everyday life is harder to cope with. This, in turn, can lead to a weakened sense of self, and over time affect psychological health and lead to comorbid disorders. Conclusion: It cannot be established that undiagnosed ADHD alone leads to comorbid disorders. It is rather when this is combined with insufficient follow-up and environment influence that these disorders may occur. Typical causes include lack of understanding, lack of coping mechanisms and lack of facilitation over time. Given this, health personnel need to be aware of both the symptoms of ADHD and the challenges such a disorder causes for both children and adults. It is also important to gain knowledge about how to contribute with correct measures and guidance for on an individual basis. Keywords: ADHD, comorbidity, adulthood, impact factor Words: 6919
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleADHD og komorbide lidelser
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record