Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBøhle, Kari
dc.contributor.authorKnaplund, Jon kristian Aunhaug
dc.date.accessioned2024-07-17T17:22:03Z
dc.date.available2024-07-17T17:22:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:68648117
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142027
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag: Problemstilling: Hvordan kan traumebevisst omsorg bidra til en bedre hverdag hos personer med psykisk utviklingshemming? Introduksjon/bakgrunn: Psykologiske traumer er noe alle kan oppleve etter en hendelse, om det er etter en skade, psykisk eller fysisk krenkelse eller en hendelse hvor man har fryktet for livet sitt. Dette er alle eksempler på grunner til at noen kan oppleve psykiske traumer. Traume-basert omsorg (TBO) er benyttet i arbeid med barn i barnevernet og voksne med psykiske traumer og viser gode resultater, men til tross for økt prevalens av psykiske lidelser hos personer med psykisk utviklingshemming er det lite forskning på bruken av traumebevisst omsorg hos gruppen. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke opplevelser og erfaringer de ansatte har når det kommer til traumebevisst omsorg hos personer med psykisk utviklingshemming og belyse, samt bidra med kunnskap rettet mot implementering. Metode: Dette er en litteraturstudie som benytter fagfellevurderte forskningsartikler og annen faglitteratur til å besvare problemstillingen. Resultat: Det eksisterer lite forskning på traumebevisst omsorg hos personer med psykisk utviklingshemming, og det trekkes frem behovet for økt kunnskap både når det kommer til traumer og hvordan jobbe traumebevisst. Videre trekkes organisatoriske og personlige barrierer frem. Konklusjon: Det er behov for mer forskning på traumebevisst omsorg hos personer med psykisk utviklingshemming, samt videre utvikling av traumebevisste tjenester hos denne gruppen. Viktig i den videre utviklingen vil være å forsøke å løse de organisatoriske barrierene, dette ved organiserte tiltak og økt kunnskap. Nøkkelord: Traumebevisst omsorg, hverdag, psykisk utviklingshemming, barrierer.
dc.description.abstractSummery: Title: How can trauma-informed care contribute to a better everyday life for individuals with intellectual disabilities? Introduction/background: Psychological traumas are something everyone can experience following an event, whether it’s after an injury, psychological or physical abuse, or an event where one has feared for their life. These are all examples of reasons why someone may experience psychological trauma. Trauma-informed care (TIC) has been used in work with children in child welfare and adults with psychological traumas, showing promising results. However, despite the increased prevalence of mental disorders among individuals with intellectual disabilities, there is limited research on the use of Trauma-informed care within this group. Purpose: The purpose of this study is to investigate the experience and perceptions of staff regarding trauma-informed care for individuals with intellectual disabilities, and to elucidate and contribute knowledge aimed at implementation. Method: This Is a litteraturestudy that utilizes peer-reviewed research articles and other non-fiction literature to address the research question. Result: There is limited research on trauma-informed care for individuals with intellectual disabilities, highlighting the need for increased knowledge both regarding trauma and how to work in a trauma-informed manner. Additionally, organizational and personal barriers are identified. Conclusion: There is a need for more research on trauma-informed care for individuals with intellectual disabilities, as well as further development of trauma-informed services for this group. Essential in the further development will be to address the organizational barriers, through organized initiatives and increased knowledge. Keywords: Trauma-informed care, everyday life, intellectual disability, barriers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTraumebevisst omsorg hos personer med psykisk utviklingshemming
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel