Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGoddall, Gemma
dc.contributor.authorMossefinn, Vanja
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:58Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:97892097
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142022
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Problemstilling: Hvilke forhold finnes mellom sosial angst og vennskap til jevnaldrenderelasjoner i skolen hos barn og unge? Introduksjon/bakgrunn: Barn har høy forekomst av sosial angst, noe som påvirker hverdagen deres i skolen. Skolen skal være for alle, men likevel er det barn og unge som sliter med det sosiale. Barn lærer veldig mye av å være sammen med jevnaldrende og venner, og sosial angst gjør det vanskelig å forme gode og trygge relasjoner og vennskap. Skolegården er en arena som vernepleieren kan hjelpe disse barna med det sosiale. Hensikt: Hensikten med dette studiet er å gi økt kunnskap til vernepleieren om hvilke forhold som finnes mellom sosial angst og vennskap til jevnaldrende i skolen hos barn og unge. Øke bevissthet for forekomsten av sosial angst til vernepleieren i skolen er også en del av hensikten. Metode: Denne oppgaven er et litteraturstudium, og baserer seg på fagfellevurderte forskningsartikler og annen faglitteratur, samt pensum for å besvare problemstillingen. Resultat: Sosial angst hos barn og unge påvirker deres relasjoner til jevnaldrende og vennskap i skolen negativt. Forhold som aksept, nominasjoner, sosial vurdering, vennskapskvalitet og kvantitet, peer victimization, sosial atferd og påvirker sosialt engstelige barns vennskap og relasjoner. Negative relasjoner hos jevnaldrende har også muligheten til å påvirke barns sosiale angst i en negativ forstand. Konklusjon: Identifiserte forhold mellom sosial angst og relasjoner og vennskap er mangel på aksept, vennskap, sosiale vurderinger, sosial atferd, peer victimization og nominasjoner fra jevnaldrende. Hver faktor påvirker barnas forhold med hverandre i skolen. Vernepleieren kan være en støttende rolle for barna som er utsatt for sosial angst, og konsekvensene som følger. Nøkkelord: Barn og unge, vennskap, jevnaldrenderelasjoner, skole, sosial angst, aksept, peer victimization, sosial atferd. Antall ord: 7676
dc.description.abstractSummary Title: What relationships exist between social anxiety and peer friendships and relations at school among children and adolescents? Introduction/background: social anxiety has a high prevalence in children, which affects their everyday life at school. School should be a place for everyone, but still there are children and adolescents who struggles socially. Children learn a lot from their peers and friends, but social anxiety makes it difficult to secure good relations and friendships. School is an arena where social educators can be of good use when helping these children with their social difficulties. Purpose: The purpose of this study is to provide increased knowledge to the social educator about some of the factors that exist between social anxiety and friendship with peers at school among children and youth. Raising awareness of the occurrence of social anxiety to the social educator at schools is also a part of the purpose. Method: This is a literature study and bases itself on peer-reviewed articles, and other specialist literature to help answer the issue presented. Result: Social anxiety in children and adolescents affects their relations and friendships with pees at school negatively. Conditions such as acceptance, peer nominations, social appraisals, friendship quality and quantity, peer victimization, social behavior has an effect on socially anxious children`s friendships and peer relations. Negative peer relations also have the ability to affect children`s social anxiety negatively. Conclusion: The identified factors between social anxiety and peer relations are lack of peer acceptance, friendship, social appraisals, social behavior, peer victimization and peer nominations. Each factor affects the children`s relations with each other at school. The social educator can act as a supportive role for the children with social anxiety, and the consequences that follow. Keywords: Children, adolescents, friendships, peer relations, school, social anxiety, acceptance, peer victimization, social behaviour. Number of words:7676
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosial angst hos barn og unge i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel