Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjøen, Odd Morten
dc.contributor.authorSylten, Signe Tettli
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:56Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:97040165
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142020
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan tverrfaglig samarbeid gi god opplæring for barn med autismespekterforstyrrelse? Introduksjon/bakgrunn: Autismespekterforstyrrelse er en diagnose som har økt betraktelig i Norge siste 10 årene. Det er store individuelle forskjeller på hvor påvirket man blir av sin diagnose. Mange av barna med diagnosen har store utfordringer i skolehverdagen, og ofte oppleves det som vanskelig med opplæring. Samtidig setter offentlige instanser fokus på å ha tverrfaglig samarbeid i fokus for å kunne gi best mulig bistand til mennesker med utfordringer, også i skoleverket. Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien er å utforske hvordan et tverrfaglig samarbeid kan gi god opplæring for barn med autismespekterforstyrrelse. Metode: Denne oppgaven tar i bruk metoden litteraturstudie. Det blir benyttet 5 vitenskapelige forskningsartikler samt faglitteratur for å svare på problemstillingen. Resultat: Resultatet av denne litteraturstudien viser at tverrfaglig samarbeid har en positiv effekt på kvaliteten på opplæring for barn med en autismespekterforstyrrelse. Den avdekker også funn av at det er et tidspress og uklare roller blant de ansatte i utdanningssektoren. Tidspress og uklare roller vil påvirke hvordan effekt tverrfaglig samarbeid vil gi, og igjen derfor påvirke opplæringen. Konklusjon: Studien fant at tidspress og kommunikasjonsproblemer var utfordringer for at et tverrfaglig samarbeid skulle gi bedre opplæring for elever med autismespekterforstyrrelse. Den viste at ved et vellykket tverrfaglig samarbeid ville man kunne bedre støtte elevenes emosjonelle og relasjonelle behov, øke muligheten for tidlig intervensjon og fremme kreativ problemløsning ved utfordringer for eleven. De nevnte tiltak som igjen vil kunne gi god opplæring for barn med autismespekterforstyrrelse. Nøkkelord: Tverrfaglig samarbeid, opplæring, autismespekterforstyrrelse Antall ord: 7160
dc.description.abstractTitle: How can interdisciplinary collaboration provide effective education for children with autism spectrum disorder? Introduction/background: Autism spectrum disorder is a diagnosis that has increased significantly in Norway over the past 10 years. There are significant individual differences in how the diagnosis affects individuals. Many children with the diagnosis face substantial challenges in their school day, and education is often perceived as difficult. At the same time, public authorities emphasize interdisciplinary collaboration to provide the best possible assistance to people with challenges, including in the educational system. Purpose: The purpose of this literature study is to explore how interdisciplinary collaboration can provide effective education for children with autism spectrum disorder. Method: This thesis uses literature study as method. Five scientific research articles and curriculum theory are used to answer the question addressed the thesis. Results: The results of this literature review indicated that interdisciplinary collaboration has a positive effect on providing quality education for children with an autism spectrum diagnosis. The study also finds that the staff in the education sector experiences time pressure and unclear roles. This also effects the quality of the effect of interdisciplinary collaboration for children with autism spectrum diagnosis. Conclusion: The study found that time pressure and communication problems were challenges for effective interdisciplinary collaboration to provide better education for students with autism spectrum disorder. It showed that a successful interdisciplinary collaboration could better support students emotional and relational needs, increase the possibility of early intervention, and promote creative problem-solving for children. These measures can provide better quality for children with autism spectrum disorder. Keywords: Interdisciplinary, school, autism spectrum disorder Word count: 7160
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTverrfaglig samarbeid i opplæring for barn med autismespekterforstyrrelse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel