dc.contributor.advisor | Kvam, Lisbeth | |
dc.contributor.author | Mc Innes, William Sletten | |
dc.date.accessioned | 2024-07-17T17:21:54Z | |
dc.date.available | 2024-07-17T17:21:54Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187263987:97743328 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3142018 | |
dc.description.abstract | Tittel: Selvbestemmelse hos voksne personer med psykisk utviklingshemming
Introduksjon/bakgrunn: For personer med utviklingshemming er retten til selvbestemmelse befestet med CRPD. Konvensjonen skal sørge for personer med funksjonsnedsettelser får utøvd sine menneskerettigheter på lik linje med resten av befolkningen. Rapporten til NOU 2016:17 "På lik linje» påpeker at dagens tjenestetilbud ikke er tilstrekkelig og hindrer personer med utviklingshemming å utøve selvbestemmelse.
Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å gi vernepleieren kunnskap om hvordan tilrettelegge for selvbestemmelse hos voksene personer med utviklingshemming i deres eget hjem.
Metode: Oppgaven er en litteraturstudie som bruker fem fagfellevurderte forskningsetikker funnet gjennom systematisk søk.
Resultat: De fem forskningsartiklene tar for seg funn om tilrettelegging og barrierer for selvbestemmelse. Funnene i artikkelen ble organisert til 4 temaer som er diskutert i oppgaven: 1. Holdninger for å framme selvbestemmelse, 2. Relasjonsbasert partnerskap, 3. Barrierer i miljøet og 4. Personalet som relasjonelle barrierer.
Konklusjon: Vernepleieren kan fremme selvbestemmelse hos voksne med psykisk utviklingshemming ved å bygge positive relasjoner, redusere barrierer i miljøet, og være bevisst på egne holdninger. Vernepleieren kan benytte seg av GAP- og refleksjonsmodeller som verktøy for å styrke beboerens evne og ta egne valg ut ifra deres verdier.
Nøkkelord: utviklingshemming, vernepleier, selvbestemmelse, tilrettelegging og barrierer
Antall ord: 7580 | |
dc.description.abstract | Title: Self-determination in Adults with Intellectual Disabilities
Introduction/Background: For individuals with intellectual disabilities, the right to self-determination is enshrined in the CRPD. The convention ensures that people with disabilities can exercise their human rights on an equal basis with the rest of the population. The report from NOU 2016:17 "på lik linje" points out that the current service offerings are insufficient and prevent individuals with intellectual disabilities from exercising self-determination.
Purpose: The purpose of this assignment is to provide the disability nurses with knowledge on how to facilitate self-determination for individuals with intellectual disabilities in their own homes.
Method: The assignment is a literature review that uses five peer-reviewed research articles found through a systematic search.
Results: The five research articles address findings on facilitation and barriers to self-determination. The findings in the articles were organized into four themes that are discussed in the assignment: 1. Attitudes to promote self-determination, 2. Relationship-based partnerships, 3. Environmental barriers, and 4. Staff as relational barriers.
Conclusion: The disability nurse can promote self-determination in adults with intellectual disabilities by building positive relationships, reducing environmental barriers, and being mindful of their own attitudes. The social educator can use GAP and reflection models as tools to enhance the resident's ability to make their own choices based on their values.
Keywords: intellectual disability, disability nurse, self-determination, facilitation and barriers
Number of words: 7580 | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Selvbestemmelse hos voksne personer med psykisk utviklingshemming | |
dc.type | Bachelor thesis | |