Show simple item record

dc.contributor.advisorBøhle, Kari
dc.contributor.authorØstby, Rakel Kristine
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:52Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:91548965
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142016
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan dyreassistert terapi hjelpe barn med autismespekterforstyrrelse? Introduksjon: Andelen av mennesker som får en autismespekterforstyrrelse-diagnose øker stadig. Mangler i fungering og svekket utvikling kan vises ved tidlig barnealder, og vedvarende mangler i sosial fungering og vansker med kommunikasjon kan oppleves. Tidlig intervensjon med målrettet terapi kan gi barn med autismespekterforstyrrelse betydelig bedre fungering og tilpasning i samfunnet. Disse barna trenger spesialtilpasset terapi, og den kan ofte bli gitt av vernepleiere. Forskning viser at dyr kan være en del av terapien for noen av disse barna. Hensikt: Målet med denne oppgaven er å finne ut hvordan dyr kan brukes i terapi for barn med autismespekterforstyrrelse, hva effektene kan være og hvilke virkningsmekanismer som kan være til stede. Metode: Dette er en litteraturstudie hvor fem fagfellevurderte forskningsartikler skal analyseres og sammen med aktuell faglitteratur brukes for å svare på problemstillingen. Resultat: Ved hjelp av dyreterapi kunne barna oppleve forbedrede kommunikasjonsferdigheter, forbedret sosial fungering, forbedret atferdsregulering og økt motivasjon til å lære nye ferdigheter. Dyr og natur kunne spre livsglede i de autistiske barnas liv. Konklusjon: Dyr og natur kan være en igangsetter og motivasjonsfaktor i terapi for barn med autismespekterforstyrrelse som er i stand til å samhandle med dyr. Barna kan oppleve forbedrede ferdigheter som kan vare over tid og være generaliserbare. Nøkkelord: Dyreassistert terapi, naturterapi, vernepleier, barn med autismespekterforstyrrelse
dc.description.abstractQuestion: How can animal-assisted therapy help children with autism spectrum disorder? Introduction: The proportion of people receiving an autism spectrum disorder diagnosis is constantly increasing. Deficiencies in functioning and impaired development can appear in early childhood, and persistent deficits in social interaction and social communication can be seen. Early intervention with targeted therapy can give children with autism spectrum disorder significantly better functioning and adaptation in society. These children need specially adapted therapy, and it can often be given by disability nurses. Research shows that animals may be a part of the therapy for some of these children Purpose: The purpose of this paper is to explore how animals can be used in therapy for children with autism spectrum disorder, what the effects may be and what the underlying theories may be. Method: This is a litteraturestudy, where five peer reviewed research articles are analysed and together with non-fiction litterature will be used to answer my question. Result: With the help of animal therapy, the children could experience improved communication skills, improved social functioning, improved behavioral regulation and increased motivation to learn new skills. Animals and nature could spread joy in the lives of the autistic children. Conclusion: Animals and nature can be an initiator and motivational factor in therapy for children with autism spectrum disorder who are able to interact with animals. The children can improve their skills, which can be durable and generalizable. Keywords: Animal assisted therapy, nature therapy, children with autism spectrum disorder, disability nurse
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan dyreassistert terapi hjelpe barn med autismespekterforstyrrelse?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record