Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBøhle, Kari
dc.contributor.authorSvendgård, Silje
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:47Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:5238476
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142010
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Problemstilling: Hvilke faktorer er med på å hemme og forsterke brukermedvirkning til personer med psykisk utviklingshemming? Introduksjon/ bakgrunn: Det å ta vare på brukermedvirkningen til personer med psykisk utviklingshemming er en kompleks arbeidsoppgave som krever forståelse for egen yrkesrolle og andres for å kunne jobbe mot en god brukermedvirkning som tar vare på brukeren og at brukeren aktivt kan være med på å ta valg som omhandler seg selv. Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet som brukerne har, men hvordan dette praktiseres i praksis er noe uklart. Så det å se hvilke faktorer som hemmer og forsterker brukermedvirkning vil være med på å øke bevisstheten rundt egen rolle rundt sårbare brukere. Hensikt: hensikten med oppgaven er å finne ut hvilke faktorer som er med på å påvirke brukermedvirkningen til brukere med psykisk utviklingshemming. En annen hensikt er å gi vernepleieren og andre yrkesgrupper som jobber med sårbare grupper en innsikt over hvor mye vi som fagpersonell har å si for hvordan brukermedvirkning blir ivaretatt for brukergruppen vår. Vår yrkesutøving kan være med på å både fremme og hemme brukermedvirkningen til våre brukergrupper. Metode: metoden til denne oppgaven er litteraturstudium som bygger på fem fagfellevurderte forskningsartikler og faglitteratur for å prøve å besvare problemstillingen. Resultat: resultatet i denne oppgaven viser til strukturelle utforminger, politiske føringer, samhandling og fagprofesjonalitet som er med på å påvirke brukermedvirkningen til brukerne både i positiv og negativ forstand. Konklusjon: faktorene som hemmer og forsterker brukermedvirkningen til brukere med psykisk utviklingshemming hanger tett sammen. Hvordan vi som yrkesutøvere praktisere vår praksis og hvordan vi samhandler med andre fagprofesjoner, brukere og pårørende har stor innvirkning på om brukermedvirkningen blir hemmet eller forsterket med møte med brukerne. Føringene og retningslinjen man som yrkesutøver må følge og forholde seg til er også en faktor som er med på å påvirke brukermedvirkningen. Nøkkelord: brukermedvirkning, fagprofesjonalitet, samhandling og etiske dilemmaer Antall ord: 7380 ord
dc.description.abstractSummary Title: Which factors help to inhibit and strengthen user participation for people with mental defective? Introduction/background: taking care of the user participation of people with mental defective is a complex work that requires an understanding of one`s own professional role and others in order to be able to work towards a good user participation that takes care of the user and that the user can actively participate in making choices that concern themselves. User participation is a statutory right that users have, but how this is practiced in practice is somewhat unclear. Seeing which factors inhibit and enhance user participation will help to increase awareness of one`s role around vulnerable users. Purpose: the purpose of the assignment is to find out which factors help to influence user participation of users with mental disabilities. Another purpose is to give care professional groups who work with vulnerable groups an insight into how much we as professionals have a say in how user participation is ensured for our user groups. Our professional practice can help to both promote and inhibit user participation. Method: the method for this assignment is literature study based on five peer-reviewed research articles and specialist literature to try to answer the title. Result: the result in this assignment refers to structural design, political guidance, interaction and subject professionalism which help to influence the user participation of the users in both a positive and negative sense. Conclusion: the factors that inhibit and enhance the user participation of users with mental disabilities are closely related. How we as professionals practice our practice and how we interact with other professional professions, users and relatives has a great impact on whether user participation is inhibited or enhanced by meeting with users. The guidelines that you as a professional must follow and relate to are also a factor that helps to influence user participation. Keywords: user participation, subject professionalism, interaction and ethical dilemmas Number of words: 7380 ord
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBrukermedvirkning: Hvilke faktorer er med på å hemme og forsterke brukermedvirkning til personer med psykisk utviklingshemming?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel