Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGoodall, Gemma
dc.contributor.authorLund, Frida Riksfjord
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:46Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:97332983
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142009
dc.description.abstractSammendrag Problemstilling: Hvordan påvirker belastende barndomserfaringer utviklingen av en hyperkinetisk forstyrrelse? Introduksjon/bakgrunn: Sammenhengen mellom belastende barndomserfaringer og hyperkinetisk forstyrrelse har blitt noe omdiskutert. Det er spesielt blitt diskutert i hvilken grad symptomer på hyperkinetisk forstyrrelse faktisk kan forekomme fra og representere noe annet enn diagnosen. Kunnskap om tilstandene vil være kritisk for å kunne gi korrekt og tilpasset tilrettelegging Hensikt: Hensikten med oppgaven er å gi belyse kunnskap rundt hvordan belastende barndomserfaringer påvirker utviklingen av hyperkinetisk forstyrrelse. Denne kunnskapet er viktig for at vernepleieren og annet helsepersonell skal kunne forstå den diagnostiske prosessen bedre samt som å motarbeide mangel på diagnose og feildiagnostisering rundt diagnosen og lignende symptomer. Det er også viktig for å kunne bidra med å forstå diagnosene bedre og sammenhengen dem mellom. Metode: Litteraturstudien benytter seg av fem fagfellevurderte forskningsartikler og annen fagforskning og teori for å besvare problemstillingen til størst mulig grad. Resultat: Det er blitt funnet stor korrelasjon mellom belastende barndomserfaringer og hyperkinetisk forstyrrelse. Forholdet er blitt observert til å være progressivt og parallelt. Ulike typer belastende barndomserfaringer gir ulike statistiske sjanser på utvikling av symptomer. Det er funnet at inkludering av stressbegrepet kan være nødvendig for å forstå forholdet mellom diagnosene til størst mulig grad. Konklusjon: Oppgaven konkluderer med at forholdet mellom diagnosene er definitivt, og at det er en mulighet for at det henger godt sammen med stress som årsak. Det ble er uenigheter i hvilke belastende barndomserfaringer som gir størst sjanse for utvikling, noe som det burde forekomme mer forskning på. Nøkkelord: Belastende barndomserfaringer, hyperkinetisk forstyrrelse, stress, traume Antall ord: 7641
dc.description.abstractSummary Title: How does adverse childhood experiences affect the development of Attention Deficit Hyperactive Disorder. Introduction/background: The correlation between adverse childhood experiences and attention deficit hyperactive disorder has been to some degree discussed. It has especially discussed to what degree symptoms of attention deficit hyperactive disorder can be an occurrence of the diagnosis or something else. Knowledge of these conditions is critical to give correct and personalized accommodations. Purpose: The purpose of this study is to shine light on how adverse childhood experiences affect the development of Attention Deficit Hyperactive Disorder. This knowledge is important for Vernepleiere and other health professionals to be able to better understand the diagnostic processes and to work for the people who don’t get an diagnosis just as much as being wrongly diagnosed. It is also important to contribute to understand the diagnoses better and the context between them. Method: This literature study uses five different peer-reviewed articles and other types of relevant literature and knowledge to answer the title in the best possible way Result: It is been found a big correlation between adverse childhood experiences and attention deficit hyperactive disorder. The relationship had been observed to be progressive and parallel. Different types of adverse childhood experiences gives different statistical chances on the development of symptoms. Is has been found that by including the term stress could be necessary to understand the correlation between the diagnoses the best way. Conclusion: The study concludes that the relationship between the diagnoses is definite, and that it is a possibility for the correlation to be closely attached to stress. The different articles showed differences in opinion on which adverse childhood experience gave the biggest statistical chance for development, something that should be further researched. Keywords: Adverse Childhood Experience, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, stress, trauma Number of words: 7641
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBelastende barndomserfaringer og hyperkinetisk forstyrrelse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel