Show simple item record

dc.contributor.advisorGoodall, Gemma
dc.contributor.authorTvenning, Camilla
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:41Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:37224955
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142005
dc.description.abstractEksekutiv dysfunksjon er et vanlig utfall av ervervet hjerneskade. Denne litteraturstudien har som mål å finne ut hvordan eksekutiv dysfunksjon endrer evnen personer med ervervet hjerneskade har til å ivareta viktige behov på egen hånd. Det vil være et særlig fokus på sosial deltagelse, ADL-ferdigheter og selvstendighet. Eksekutivfunksjonene er viktige kognitive funksjoner som bidrar til at man har hensiktsmessig atferd tilpasset situasjonen en befinner seg i. Disse funksjonene inkluderer arbeidsminne, kognitiv fleksibilitet, inhibisjon, selvregulering, vedvarende oppmerksomhet og planlegging. Det er benyttet fem forskningsartikler for å finne svar på problemstillingen. Resultatene fra artiklene er delt opp i tre hovedtemaer: sosial deltagelse, ADL-ferdigheter, og selvstendighet. Resultatene viser endret evne til å utføre ADL-ferdigheter hos personer med ervervet hjerneskade ved eksekutiv dysfunksjon. Også sosial deltagelse blir påvirket av eksekutiv dysfunksjon. På grunn av disse utfordringene kan eksekutiv dysfunksjon føre til at personer med ervervet hjerneskade har behov for støtte fra omsorgspersoner. Velferdsteknologi kan i noen grad supplere eller erstatte denne støtten, og dermed bidra til økt selvstendighet. Et tilrettelagt miljø er også gunstig for å redusere utfordringer med eksekutiv dysfunksjon, og kan bidra til å fremme selvstendighet og sosial deltakelse.
dc.description.abstractExecutive dysfunction is a common outcome of acquired brain damage. This literature study aims to find out how executive dysfunction changes the ability of people with brain damage to care for important needs independently. There will be a considerable focus on social participation, ADLs and independence. Executive functioning are important cognitive abilities that aid in adjusting one’s behaviour to the environment. These abilities include working memory, cognitive flexibility, inhibition, self-regulation, sustained attention and planning. Five research articles have been used in this literature study. The results from the research articles are divided in three main categories: social participation, ADLs and independence. The results show a change in the ability to carry out ADLs in people with acquired brain damage who experience executive dysfunction. Social participation is also affected. Because of these changes, executive dysfunction may cause people with acquired brain damage to need support from caregivers. Support technology may supplement or replace support from caregivers and contribute to increased independence. A facilitated environment is favourable to reduce difficulties with executive dysfunction and could contribute to increased social participation and independence.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEffekten av eksekutiv dysfunksjon hos mennesker med ervervet hjerneskade
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record