Show simple item record

dc.contributor.advisorGemma Goodall
dc.contributor.authorAstrid Vestvold Starheim
dc.date.accessioned2024-07-17T17:21:39Z
dc.date.available2024-07-17T17:21:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:96060214
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142004
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Problemstilling: Hvilke faktorer påvirker deltakelse i fysisk aktivitet for ungdom og voksne personer med lett/moderat grad av utviklingshemming? Bakgrunn: Fysisk aktivitet gir store helsefordeler, og er viktig for å forebygge sykdommer og fremme helse. Personer med utviklingshemming har lavere deltakelse i fysisk aktivitet enn andre, er mer disponert for fysiske og psykiske sykdommer, og i tillegg er de mer disponert for livsstilssykdommer grunnet inaktivitet. Nasjonal veileder for personer med utviklingshemming sier at kommunene skal tilrettelegge for fysisk aktivitet i samsvar med nasjonale råd for fysisk aktivitet, og på bakgrunn av dette ville jeg undersøke hvilke faktorer som påvirket deltakelse i fysisk aktivitet. Hensikt: Hensikten med studien er å finne faktorer som påvirker deltakelse i fysisk aktivitet blant ungdom og voksne personer med lett/moderat grad av utviklingshemming. Ved å identifisere fremmende faktorer og barrierer, kan kunnskapen videreføres til yrkespraksis, og vernepleieren kan ha et bedre grunnlag for å motivere, tilpasse og tilrettelegge for aktiviteter, samt utvikle intervensjoner for denne målgruppen. Metode: Metoden brukt i denne oppgaven er en litteraturstudie. Fem fagfellevurderte forskningsartikler er brukt som datagrunnlag. Oppgaven følger en IMRaD – struktur, og diskuterer resultat fra forskning opp mot eksisterende faglitteratur. Resultat: Hovedfunn i denne studien viser at støtte fra andre, motivasjon samt tilgjengelighet og tilpasning av aktiviteter er viktige faktorer som påvirker deltakelse i fysisk aktivitet for personer med utviklingshemming. Disse faktorene kan være både fremmende faktorer og barrierer for deltakelse. Konklusjon: Personer med utviklingshemming opplever en rekke fremmende faktorer og barrierer i møte med fysisk aktivitet. Vernepleieren sammen med andre ressurspersoner vil ha en viktig rolle i å motivere, støtte og tilrettelegge slik at personer med utviklingshemming kan delta i selvvalgte aktiviteter og oppnå bedre helse, i samsvar med nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet. Dette kan gjøres innenfor rammene til fagområdet tilpasset fysisk aktivitet (TFA), og kunnskap og kompetanse om TFA kan støtte vernepleieren i arbeidet. Nøkkelord: Utviklingshemming, fysisk aktivitet, deltakelse, motivasjon, tilretteleggere, barrierer. Antall ord: 7698
dc.description.abstractSummary Research question: Which factors influence participation in physical activity for adolescents and adults with mild to moderate intellectual disability? Introduction/background: Physical activity provides significant health benefits and is important for preventing diseases and promoting health. Individuals with intellectual disabilities have lower participation in physical activity than others, are more prone to physical and mental illnesses, and are also more predisposed to lifestyle diseases due to inactivity. National guidance for people with intellectual disability states that municipalities shall facilitate physical activity in accordance with national advice on physical activity, and with this knowledge I wanted to examine the factors that influence participation in physical activity. Purpose: The purpose of the study is to find factors that influence participation in physical activity among adolescents and adults with mild to moderate intellectual disabilities. By identifying facilitators and barriers, this knowledge can be applied to professional practice, providing the healthcare worker with a better foundation to motivate, adapt and facilitate activities, as well as develop interventions for this group. Method: The method used in this thesis is a literature study. Five peer-reviewed research articles were used as data. This thesis follows an IMRaD-structure and discusses research results in relation to existing academic literature. Result: The main findings of this study show that support from others, motivation, as well as the availability and adaptation of activities, are important factors influencing participation in physical activity for individuals with intellectual disabilities. These factors can serve as both facilitators and barriers to participation. Conclusion: Individuals with intellectual disabilities experience a range of facilitators and barriers when engaging in physical activity. The health care worker, along with other resource persons, will play an important role in motivating, supporting, and facilitating so that individuals with intellectual disabilities can participate in self-chosen activities and achieve better health, in accordance with national advice for physical activity. This can be done within the framework of adapted physical activity (APA), and knowledge and competence in APA can support the health care worker in this work. Keywords: Intellectual disability, physical activity, participation, motivation, facilitators, barriers. Number of words: 7698
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDeltakelse i fysisk aktivitet for personer med utviklingshemming
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record