Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæther, Stig Arve
dc.contributor.advisorBergström, Max
dc.contributor.authorStoraa, Silje
dc.date.accessioned2024-07-16T17:22:21Z
dc.date.available2024-07-16T17:22:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:189228468:129164222
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141701
dc.description.abstractBakgrunn: Intensjonen med studien var å undersøke hvordan kvinnelige toppidrettsutøvere i norsk langrenn opplevde overgangen fra junior til senior, og i hvilken grad lagmiljøet og gjennomføringen av en dobbel karriere påvirket utøvernes satsing mot en profesjonell langrennskarriere. Metoder: Fjorten aktive og tre tidligere aktive kvinnelige toppidrettsutøvere i langrenn ble intervjuet om overgangen deres fra junior til senior. Det teoretiske grunnlaget for studien er basert på Wyllemans (2019) holistiske utviklingsmodell. Tematisk analyse ble benyttet som metode. Resultater: Overgangen er utfordrende på grunn av svakere prestasjoner, og hvor økte krav til tålmodighet for å utvikle seg var fremtredende, gjennomføringen av en dobbel karriere ble oppfattet som positivt ettersom det ga en avkobling fra langrennsfokuset i tillegg til å gi økonomisk trygghet for de som studerte, og at utøverne så en stor verdi for deres utvikling at de hadde flere jenter på et laget de trente med. Konklusjon: For å sikre god utvikling og videre motivasjon til å fortsette satsingen framstår lagmiljø med flere jenter som viktig for utøverne i denne studien. Videre framstår betydningen av at utøverne finner en balanse i gjennomføringen av en dobbel karriere og innpass i laget de er en del av.
dc.description.abstractBackground: The intention of the study was to investigate how female elite cross-country skiers in Norway experience the transition from junior to senior level, and what extent the team environment and a dual career impact their pursuit of a professional cross-country skiing career. Methods: Fourteen active and three former active female elite cross-country skiers were interviewed about their transition from junior to senior level. The theoretical foundation of the study is based on the holistic developmental model by Wylleman (2019). Thematic analysis was used as the method. Results: The transition is challenging due to decline in performance results, requiring patience to develop toward achieving good results, it is positive to have a dual career that provides a mental break from the focus on skiing and/or offers financial security, there is value to be several girls on a team. Conclusion: To ensure better development and continued motivation to pursue a professional career is it important to have a team environment with more girls. Athletes should find their own balance and determine what works best for them in terms of higher education and fitting into a team.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Det er jo et sjokk å komme til senior» Kvinnelige toppidrettsutøvere sine opplevelser om overgangen fra junior til senior i langrenn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel