Kvalifiseringsparadoks i den rurale integreringen av ukrainske flyktninger
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141690Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker integreringen av ukrainske flyktninger i den rurale norske kommunen Fjellviken, med fokus på hvordan ulike faktorer påvirker flyktningenes sosiale integrasjon. Oppgaven søker å besvare problemstillingen: Hva påvirker ukrainske flyktningers sosiale integrasjon i en rural norsk kommune? For å besvare dette, formuleres tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan opplever ukrainske flyktninger overgangen til en rural norsk kommune? 2) Hvordan påvirker norsk integreringspolitikk med sitt fokus på arbeid ukrainske flyktningers integrering i en rural norsk kommune? 3) Hvordan påvirker den lokale konteksten i Fjellviken integreringen av ukrainske flyktninger?
Det teoretiske fundamentet inkluderer teorier om liminalitet, anerkjennelse og sosial kapital, med bidrag fra blant andre Van Gennep, Turner, Honneth og Putnam. Studien benytter en induktiv tilnærming, hvor empiri styrer retningen i forskningen. Oppgavens empiri består av 11 dybdeintervjuer med ukrainske flyktninger og kommunalt ansatte. Intervjuene er blitt analysert ved bruk av stegvis-deduktiv induktiv metode (SDI) som har resultert i identifikasjon av oppgavens nøkkeltemaer midlertidighet, anerkjennelse og lokale samfunnsforhold i Fjellviken.
Oppgavens hovedfunn er: - Midlertidigheten som ukrainske flyktninger opplever kan ha konsekvenser for integrering og motivasjon, og at dette særlig går utover ukrainske barn. - Fjellviken som lokalsamfunn fungerer som et eksempel på hvordan tette sosiale nettverk og høy grad av tillit, kan tilby en arena hvor det er enklere å etablere sosial kapital, og har betydning for ukrainske flyktninger sin reetablering og integrering i sitt nye liv. - Tidligere sosial identitet har konsekvenser for den manglende anerkjennelsen man opplever som flyktning, og at norsk integreringspolitikk sitt fokus på arbeid og rask ansettelse kombinert med manglende kvalifisering og anerkjennelse av flyktningene som ressurs, kan føre til det jeg har konseptualisert som kvalifiseringssparadoks. This master's thesis explores the integration of Ukrainian refugees in the rural Norwegian municipality of Fjellviken, focusing on how various factors affect the social integration of refugees. The thesis aims to answer the research question: What influences the social integration of Ukrainian refugees in a rural Norwegian municipality? To address this, three research questions are formulated: 1) How do Ukrainian refugees experience the transition to a rural Norwegian municipality? 2) How does Norwegian integration policy, with its focus on employment, affect the integration of Ukrainian refugees in a rural Norwegian municipality? 3) How does the local context in Fjellviken influence the integration of Ukrainian refugees?
The theoretical foundation includes theories of liminality, recognition, and social capital, with contributions from scholars such as Van Gennep, Turner, Honneth, and Putnam. The study employs an inductive approach, where empirical data guides the research direction. The empirical data consists of 11 in-depth interviews with Ukrainian refugees and municipal employees. These interviews were analyzed using the stepwise-deductive inductive method (SDI), resulting in the identification of key themes: temporariness, recognition, and local community conditions in Fjellviken.
The main findings of the thesis are:- The temporariness experienced by Ukrainian refugees can have consequences for their integration and motivation, particularly affecting Ukrainian children.- Fjellviken, as a local community, exemplifies how close social networks and a high degree of trust can provide a platform where it is easier to establish social capital, significantly impacting the re-establishment and integration of Ukrainian refugees into their new lives.- Previous social identity affects the lack of recognition experienced as a refugee, and the focus of Norwegian integration policy on wage labour and swift employment, combined with the lack of qualification and recognition of refugees as a resource, can lead to what I have conceptualized as the “qualification paradox”.