Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStikbakke, Elin.
dc.contributor.authorDokken, Synne.
dc.contributor.authorBruun, Adele Marie.
dc.date.accessioned2024-07-16T17:21:44Z
dc.date.available2024-07-16T17:21:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:190976017:233876701
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141677
dc.description.abstractBakgrunn: Brystkreft utgjør den hyppigste kreftformen blant kvinner. Nyere behandling har medført stadig bedre overlevelse, men gjør også at kvinner må leve et liv hvor senvirkninger etter sykdom og behandling kan påvirke deres seksuelle helse. Seksuell helse utgjør et av menneskets grunnleggende behov, og svikt i dette behovet kan utfordre kvinners selvbilde, identitet og livskvalitet. Hensikt: Litteraturstudien belyser det grunnleggende behovet seksuell helse hos brystkreftpasienter, og undersøker hvordan sykepleiers helsefremmende funksjon kan bidra til å ivareta behovet. Metode: Dette er en litteraturstudie som baserer seg på kvalitativ og kvantitativ forskningslitteratur, nasjonale retningslinjer, yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere og annen relevant pensumlitteratur. Dette skal bidra til å belyse, problematisere og besvare problemstillingen. Forskningsartiklene er hentet fra databasene PubMed og Cinahl. Resultater: Forskningsartiklene avdekket fire hovedfunn: 1) Brystkreftpasienter har et informasjonsbehov som ofte ikke blir møtt av sykepleiere, 2) Barrierer hindrer sykepleiere fra å ta opp seksuell helse, 3) Et behov for kompetanseheving hos sykepleiere vedrørende adressering av seksuelle utfordringer og 4) Pasientene trenger undervisning og veiledning for å kunne mestre behandlingsrelaterte bivirkninger. Konklusjon: Kvinner opplever mangelfull informasjon fra helsepersonell vedrørende seksuell helse. Det finnes en rekke barrierer som utfordrer sykepleiers initiativ til å diskutere seksuell helse med brystkreftpasientene. Økt kunnskap og kompetanse hos sykepleiere kan bidra til bedre ivaretakelse av kvinnens seksuelle helse. Undervisning og veiledning utgjør en viktig del av sykepleiers helsefremmende rolle, og kan danne en viktig forutsetning/grunnlag for at kvinnen skal kunne mestre behandlingsrelaterte bivirkninger.
dc.description.abstractBackground: Breast cancer constitutes the most frequent form of cancer among women. Newer forms of treatment have resulted in better survival, but also mean that women have to live a life where late effects after treatment can affect their sexual health. Sexual health constituents an important basic need, and failure to meet this need can challenge women's self-image, identity, and quality of life. Purpose: This literature study illuminates the nurses' health-promoting function and ability to take care of sexual health in breast cancer patients. Method: This literature study is based on qualitative and quantitative research articles, national guidelines, professional ethical guidelines for nurses and other relevant curriculum literature which contributes to illuminate, question, and answer the issue. The articles are obtained from the databases PubMed and Cinahl. Results: The research articles uncovered four main findings: 1) Breast Cancer patients have an information need that is not met by nurses, 2) Barriers prevent nurses from addressing sexuality, 3) A need for increased knowledge among nurses regarding addressing sexual challenges and 4) Patients need teaching and guiding to be able to control treatment-related side effects. Conclusion: Women experience inadequate information from nurses related to sexual health. There are several different barriers which lead the nurses not taking the initiative to talk about sexual health. Increased knowledge and competence among nurses can lead to better care for women's sexual health. Teaching and guidance form an important part of the nurse’s health-promoting role, which can form an important prerequisite for the women to be able to cope with treatment-related side effects.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBrystkreft og seksuell helse - Å leve med senvirkninger.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel