dc.contributor.advisor | Gamme, Wenke Iren | |
dc.contributor.author | Dirdal-Fredsvik, Marta | |
dc.contributor.author | Evjen, Nanna Andrea Korsvold | |
dc.contributor.author | Helland, Angelica Mira | |
dc.date.accessioned | 2024-07-16T17:21:41Z | |
dc.date.available | 2024-07-16T17:21:41Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:190976017:233876773 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3141675 | |
dc.description.abstract | SAMMENDRAG
Tittel- Hvordan kan sykepleier motivere pasienter med schizofreni til å etterleve medikamentell behandling gjennom psykoedukasjon?
Forfattere- Nanna Andrea Korsvold Evjen, Angelica Mira Helland & Marta Dirdal-Fredsvik
Veileder-Wenke Iren Gamme
Nøkkelord- Schizofreni, medisinetterlevelse, psykoedukasjon
Antall sider/ord- 41 / 7 652
Antall vedlegg- 0
Sammenfattet beskrivelse av oppgaven:
Bakgrunn:
Et stort problem i behandling av pasienter med schizofreni er redusert medikamentell etterlevelse. Sykepleieres veiledende funksjon gjennom psykoedukasjon er viktig for å håndtere denne problemstillingen.
Hensikt:
Hensikten med denne bacheloroppgaven er å undersøke hvordan sykepleiere kan fremme medikamentell etterlevelse hos pasienter med schizofreni ved hjelp av psykoedukasjon.
Metode:
Denne oppgaven er en litteraturstudie basert på både kvantitative og kvalitative studier. Gjennom strukturert litteratursøk i CINAHL og MEDLINE ble ni forskningsartikler inkludert.
Resultat:
Psykoedukasjon kan forbedre pasienters innsikt i egen sykdom og holdninger til medisiner, noe som kan øke medikamentell etterlevelse. Psykoedukative metoder som blant annet motiverende intervju og mindfulness-baserte metoder har vist seg effektive i å engasjere pasienter.
Konklusjon:
Psykoedukasjon er et verdifullt verktøy i behandlingen av schizofreni, men det er uenighet i forskningen om standardisert eller individuelt tilpasset psykoedukasjon er best for å motivere pasienter. Videre forskning bør fokusere på langtidseffekter, og inkluderer større og mer variert utvalg. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT
Title- How can nurses motivate patients with schizophrenia to adhere to medication treatment through psychoeducation?
Authors- Nanna Andrea Korsvold Evjen, Angelica Mira Helland & Marta Dirdal-Fredsvik
Supervisor- Wenke Iren Gamme
Keywords- Schizophrenia, medication adherence, medication compliance, psychoeducation
Number of pages/words- 41 / 7 652
Number of appendix- 0
Summarized description of the bachelor thesis:
Background:
A major issue in the treatment of patients with schizophrenia is low medication adherence. Nurses' educational role through psychoeducation is crucial in addressing this issue.
Purpose:
The purpose of this bachelor thesis is to investigate how nurses can improve medication adherence in patients with schizophrenia through psychoeducation.
Method:
This thesis is a literature study based on both qualitative and quantitative studies. Through structured literature searches in CINAHL and MEDLINE, we included 9 research articles.
Results:
Psychoeducation can improve patients' insight into their illness and attitudes towards medication, potentially increasing adherence. Psychoeducational methods, such as motivational interviewing and mindfulness-based approaches, have proven effective in engaging patients.
Conclusion:
Psychoeducation is a valuable tool in the treatment of schizophrenia, but research is divided on whether standardized or individually tailored psychoeducation is more effective. Further research should focus on long-term effects and include larger, more varied samples. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan kan sykepleier motivere pasienter med schizofreni til å etterleve medikamentell behandling gjennom psykoedukasjon? | |
dc.type | Bachelor thesis | |