Show simple item record

dc.contributor.advisorGamme, Wenke Iren
dc.contributor.authorDirdal-Fredsvik, Marta
dc.contributor.authorEvjen, Nanna Andrea Korsvold
dc.contributor.authorHelland, Angelica Mira
dc.date.accessioned2024-07-16T17:21:41Z
dc.date.available2024-07-16T17:21:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:190976017:233876773
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141675
dc.description.abstractSAMMENDRAG Tittel- Hvordan kan sykepleier motivere pasienter med schizofreni til å etterleve medikamentell behandling gjennom psykoedukasjon? Forfattere- Nanna Andrea Korsvold Evjen, Angelica Mira Helland & Marta Dirdal-Fredsvik Veileder-Wenke Iren Gamme Nøkkelord- Schizofreni, medisinetterlevelse, psykoedukasjon Antall sider/ord- 41 / 7 652 Antall vedlegg- 0 Sammenfattet beskrivelse av oppgaven: Bakgrunn: Et stort problem i behandling av pasienter med schizofreni er redusert medikamentell etterlevelse. Sykepleieres veiledende funksjon gjennom psykoedukasjon er viktig for å håndtere denne problemstillingen. Hensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å undersøke hvordan sykepleiere kan fremme medikamentell etterlevelse hos pasienter med schizofreni ved hjelp av psykoedukasjon. Metode: Denne oppgaven er en litteraturstudie basert på både kvantitative og kvalitative studier. Gjennom strukturert litteratursøk i CINAHL og MEDLINE ble ni forskningsartikler inkludert. Resultat: Psykoedukasjon kan forbedre pasienters innsikt i egen sykdom og holdninger til medisiner, noe som kan øke medikamentell etterlevelse. Psykoedukative metoder som blant annet motiverende intervju og mindfulness-baserte metoder har vist seg effektive i å engasjere pasienter. Konklusjon: Psykoedukasjon er et verdifullt verktøy i behandlingen av schizofreni, men det er uenighet i forskningen om standardisert eller individuelt tilpasset psykoedukasjon er best for å motivere pasienter. Videre forskning bør fokusere på langtidseffekter, og inkluderer større og mer variert utvalg.
dc.description.abstractABSTRACT Title- How can nurses motivate patients with schizophrenia to adhere to medication treatment through psychoeducation? Authors- Nanna Andrea Korsvold Evjen, Angelica Mira Helland & Marta Dirdal-Fredsvik Supervisor- Wenke Iren Gamme Keywords- Schizophrenia, medication adherence, medication compliance, psychoeducation Number of pages/words- 41 / 7 652 Number of appendix- 0 Summarized description of the bachelor thesis: Background: A major issue in the treatment of patients with schizophrenia is low medication adherence. Nurses' educational role through psychoeducation is crucial in addressing this issue. Purpose: The purpose of this bachelor thesis is to investigate how nurses can improve medication adherence in patients with schizophrenia through psychoeducation. Method: This thesis is a literature study based on both qualitative and quantitative studies. Through structured literature searches in CINAHL and MEDLINE, we included 9 research articles. Results: Psychoeducation can improve patients' insight into their illness and attitudes towards medication, potentially increasing adherence. Psychoeducational methods, such as motivational interviewing and mindfulness-based approaches, have proven effective in engaging patients. Conclusion: Psychoeducation is a valuable tool in the treatment of schizophrenia, but research is divided on whether standardized or individually tailored psychoeducation is more effective. Further research should focus on long-term effects and include larger, more varied samples.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleier motivere pasienter med schizofreni til å etterleve medikamentell behandling gjennom psykoedukasjon?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record