Show simple item record

dc.contributor.advisorAnne Skoglund
dc.contributor.authorAlkablawi, Dalia
dc.date.accessioned2024-07-13T17:23:09Z
dc.date.available2024-07-13T17:23:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:190976017:233876976
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141166
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: I praksis har jeg møtt flere pasienter som behersker ikke norsk språket godt. Kommunikasjon er et viktig verktøy til å kartlegge pasientens helsebehov slik at sykepleieren kan tilpasse omsorg og gir mer personlig opplevelse. I kommunikasjon med fremmedspråklige pasienter er det andre faktorer i tillegg til språkbarriere som skaper kommunikasjonsbarrierer. Hvordan kan sykepleier tilrettelegge kommunikasjon med denne gruppe pasienter er derfor et sentralt tema i møte med den pasientgruppen. Dette ønsker jeg å belyse i oppgaven min. Nøkkelord: Kommunikasjon, kulturkompetanse, sykepleier, innvandrere eller fremmedspråklige. Problemstilling: Hvordan kan sykepleieren tilrettelegge kommunikasjon med fremmedspråklige pasienter? Metode: Oppgaven er bygget på litteraturstudie. Det ble brukt både pensumbøker og forskningsartikler som er relevante for å belyse problemstillingen. Jeg har brukt databasene som er anbefalt av NTNU, PubMed og SveMed+, for å søke etter forskningsartikler, men det mest relevante forskning. Resultat: I møte med fremmedspråklige pasienter vil både sykepleier og pasienten oppleve utforinger i kommunikasjon. Kultur forskjell, Språkbarrieren og ulike syn på sykdom og behandling, er faktorer som påvirker kommunikasjon. Dette har kommet frem både på pensumbøker og forskningsartikler. Tolk kan være til å overvinne språkbarrieren. Men det er flere faktorer som kan spille inn, som sykepleierens kulturellekompetanse, kommunikasjons ferdigheter og relasjonen mellom sykepleien og pasienten. Konklusjon: Pasienter har behov for å kunne uttrykke seg og formidle sine behov uansett språk eller kulturell bakgrunn, derfor er kommunikasjon en viktig kartlegging verktøy av pasientens helsebehov i sykepleie utøvelsen. Sykepleieren har plikt til finne de aktuelle metoder som kan tilrettelegge kommunikasjon. Profesjonell tolk kan anvendes ved behov. Sykepleier har plikt også til å øke sin kulturkompetanse og kommunikasjonsferdigheter.
dc.description.abstractAbstract Background: In practice, I have met several patients who do not have a good command of the Norwegian language. Communication is an important tool for mapping the patient's health needs so that the nurse can adapt care and provides a more personal experience. In communication with foreign-speaking patients, there are other factors in addition to the language barrier that create communication barriers. How can nurses facilitate communication with this group of patients is therefore a central topic in meetings with this group of patients. This is what I want to illustrate in my thesis. Keywords: Communication, cultural competence, nurses, immigrants or foreign speakers. Problem statement: How can the nurse facilitate communication with foreign-speaking patients? Method: The assignment is based on a literature study. Both syllabus books and research articles that are relevant to elucidate the issue were used. I have used the databases recommended by NTNU, PubMed and SveMed+ to search for research articles, but the most relevant research. Result: When meeting with foreign-speaking patients, both the nurse and the patient will experience challenges in communication. Cultural differences, the language barrier and different views on illness and treatment are factors that affect communication. This has come to the fore both in course books and research articles. An interpreter can help overcome the language barrier. But there are several factors that can come into play, such as the nurse's cultural competence, communication skills and the relationship between nursing and the patient. Conclusion: Patients need to be able to express themselves and communicate their needs regardless of language or cultural background, therefore communication is an important mapping tool of the patient's health needs in nursing practice. The nurse has a duty to find the relevant methods that can facilitate communication. A professional interpreter can be used if necessary. Nurses also have a duty to increase their cultural competence and communication skills.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKommunikasjon med fremmedspråklig pasienter
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record