Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEllinggard Bernhof, Kristian
dc.contributor.advisorVik, Jostein
dc.contributor.authorLillehagen, Håkon
dc.date.accessioned2024-07-10T17:24:32Z
dc.date.available2024-07-10T17:24:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:189228237:50003172
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139955
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan et innføringstilbud for nyankomne elever til Norge blir implementert. Studien tar utgangspunktet i et nylig oppstartet tilbud på en videregående i en større norsk by. Arbeidet foregår i en kontekst der det er et stadig økende inntog av elever fra utlandet, kombinert med en påfallende mangel på retningslinjer fra forvaltningen. Gjennom dybdeintervjuer med seks ansatte på innføringstilbudet, fem lærere og en avdelingsleder, er målet å svare på oppgavens forskningsspørsmål: Hvordan arbeider lærere og skoleledere med å forme et nytt innføringstilbud? I tillegg vil arbeidet spisses inn noe ved å undersøke tre underspørsmål nærmere. Disse fokuserer på hvordan de ansatte på skolen opplever rammene fra forvaltningen, kulturen i organisasjonen og kompetanse blant lærere og skoleledere. Oppgaven tar i bruk SDI-metoden som metodologisk rammeverk. Her er det tatt en induktiv inngang til prosjektet, men med en rekke deduktive tester underveis i prosessen. I analysen brukes teorier som omhandler implementering av politikk og kulturer i organisasjon. Implementeringsdrivere blir brukt for å undersøke hvordan skolen tar i bruk en rekke verktøy for å sikre vellykket implementering. Skolekodeteorien brukes for å forstå hvordan disse verktøyene, og skolen generelt, berøres av kulturene den innehar. Funnene tilsier at skolen har lykkes i stor grad med å implementere tilbudet. De har en kultur preget av samarbeid og motivasjon for å skape noe nytt. Denne kulturen kompenserer for mange av utfordringene fraværet av eksterne rammer er med på å lage, som uoversiktlige tilbudsstrukturer. Også interne rammer knyttet til utfordringer med kartleggingsrutiner for elever, arbeidspress blant de ansatte, mangel på kompetanse og usikre fremtidsutsikter utvikler seg ikke til store problemer, takket være god kultur innad i organisasjonen.
dc.description.abstractThis master's thesis investigates an introductory program for newly arrived students in Norway, and how it is implemented. The study is based on a recently established program at a high school in a larger Norwegian city. The work takes place in a context where there is a rapidly increasing influx of students from abroad, combined with a noticeable lack of guidelines from the administration. Through in-depth interviews with six employees of the introductory program, five teachers, and one department head, the aim is to explore the research question: How do teachers and school leaders work to shape a new introductory program? Additionally, the work is narrowed down somewhat by examining three sub-questions more closely. These focus on the experience of guidelines from the administration among the school staff, the culture within the organization, and the competence among the staff. The thesis utilizes the SDI method as a methodological framework. An inductive approach has been taken to the project, but with a number of deductive tests conducted throughout the process. In the analysis, theories related to policy implementation and cultures within organizations are used. Implementation drivers are employed to investigate how the school adopts a range of tools to ensure successful implementation. School code theory is used to understand how these tools, and the school in general, are influenced by the cultures it embodies. The findings suggest that the school has largely succeeded in implementing the program. They have a culture characterized by collaboration and willingness to build from scratch, that compensates for many of the challenges associated with the absence of external guidelines, such as unclear program structures. Also, internal challenges related to assessment procedures for students, work pressure among staff, lack of expertise, and uncertain prospects for the future do not develop into major problems thanks to the strong organizational culture.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Vi får bygge Lego fra bunnen» - En kvalitativ undersøkelse av et nytt innføringstilbud for nyankomne elever
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel