Show simple item record

dc.contributor.advisorGiæver, Fay
dc.contributor.authorKirkegaard, Emilie.
dc.date.accessioned2024-07-10T17:19:32Z
dc.date.available2024-07-10T17:19:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187575487:37322891
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139798
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractOppkjøp og fusjoner er komplekse, strategiske verktøy som organisasjoner benytter for å møte de stadig mer komplekse, dynamiske og uforutsigbare situasjoner i dagens arbeidsliv. Til tross for den mye brukte strategien, er suksessraten lav. En av grunnene til dette er utfordringene knyttet til organisatorisk og kulturell integrasjon, og ledelseskompetanse. Denne studien har dermed som mål å utforske hvordan ledere i olje- og gassektoren bygger en felles kultur etter et oppkjøp, med fokus på de praktiske tiltakene. Studien ønsker å bidra til forståelse av lederes praksis i kulturbygging, med håp om å inspirere til videre forskning og forbedre fremtidige integrasjonsprosesser. Det ble gjennomført semi-strukturerte intervju på til sammen syv informanter med ulike ledelsesnivåer i en organisasjon. Gjennom en refleksiv tematisk analyse ble det identifisert tre tilnærminger til kulturbygging: ledelse gjennom visjon og verdier, ledelse gjennom harmonisering og ledelse gjennom felles retningslinjer. Resultatene er diskutert i lys av relevant forskning på oppkjøp og fusjoner, samt transformasjonsledelse og Schein (1985) sin definisjon av organisasjonskultur. Praktiske implikasjoner av studien peker på konkrete tiltak organisasjoner kan implementere, som eksempelvis ledelsesutvikling for å forberede ledere på deres rolle i et oppkjøp. Videre forskning bør utforske ledelsesutvikling i lys av oppkjøp og fusjoner, spesielt med fokus på kultur, samt utforske ansattes perspektiver og praksis i integreringsprosessen for å forbedre forståelsen og øke kunnskapen rundt denne tematikken.
dc.description.abstractMergers and acquisitions are complex, strategic tools that organizations use to address the increasingly complex, dynamic, and unpredictable situations in today’s workplace. Despite the widely used strategy, the success rate is low. One of the reasons for this is the challenges with organizational and cultural integration and management skills. Therefore, this study aims to explore how leaders in the oil and gas sector build a shared culture following an acquisition, focusing on practical initiatives. The study seeks to contribute to understanding leaders’ practices in culture-building, hoping to inspire further research and improve future integration processes. Semi-structured interviews were conducted with a total of seven informants at various levels of leadership within an organization. Through reflexive thematic analysis, three approaches to culture-building were identified: leadership through vision and values, leadership through harmonization, and leadership through common guidelines. The results are discussed in light of relevant research on mergers and acquisitions, as well as transformational leadership and Schein’s (1985) definition of organizational culture. Practical implications of the study point to concrete initiatives organizations can implement, such as management development to prepare managers for their role in an acquisition. Further research should explore leadership development in the context of mergers and acquisitions, particularly focusing on culture, as well as examine employees’ perspectives and practices in the integration process to enhance understanding and knowledge of this topic.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ smelte sammen to kulturer: En kvalitativ studie av lederes perspektiv på å bygge en felles kultur etter oppkjøp
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record