Hvordan balansere fleksibilitet og struktur? En kvalitativ studie av kunnskapsarbeidere og hvordan de opprettholder balansen mellom arbeid og familie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139796Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3142]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne kvalitative studien blir det undersøkt hva kunnskapsarbeidere gjør for å opprettholde en balanse mellom arbeid og familie. For å besvare problemstillingen tas det utgangspunkt i job crafting (Wrzesniewski & Dutton, 2001) og grenseteorien (Clark, 2000) som gir et bilde på hvordan man kan tolke og forstå hvordan mennesker kan opprettholde arbeid- familie balansen. Med en kombinasjon av forskning på felt, vil dette gi et helhetlig rammeverk for å besvare hva kunnskapsarbeidere gjør for å balansere arbeid og familie, mye gjennom en situasjonistisk tilnærming (Reiter, 2007). Det har blitt gjennomført seks dybdeintervjuer med kunnskapsarbeidere, og videre ble det gjennomført en refleksiv tematisk analyse. Analysemetodene er beskrevet av Braun og Clarke (2022). Analysen viser at kunnskapsarbeidere 1. strukturerer og planlegger arbeidshverdagen, for bedre avkobling hjemme, 2 drar nytte av sosiale og faglige relasjoner for bedre balanse, 3 Drar nytte av en fleksibel arbeidshverdag for bedre tid i hjemmet. I løpet av arbeidshverdagen blir dette tydelig gjennom endringer og valg som er knyttet til bruken av fleksibilitet, begrensninger av arbeidsbelastning, behovet for faglig påfyll, bruken av kollegaer og struktur og planlegging av arbeidsdagen. I familie domenet legger arbeidstakerne begrensninger på tilgjengeligheten utenfor arbeidstiden, og utnytter tiden fult ut når de er med familien. Der de får ladet seg opp til neste påfølgende arbeidsdag. Arbeidstakerne foretar seg dermed aktive grep knyttet til benyttelsen av de fleksible arbeidsordningene, grensesetting i tråd med individuelle behov, kompetansehevning og samspill med medlemmer av de to domenene. This qualitative study examines what knowledge workers do to maintain a work-family balance. To examine this, the study looks at job crafting (Wrzesniewski & Dutton, 2001), and Clark’s border theory (Clark, 2000) which provide insights interpreting and understanding how individuals maintain work- family balance. Through a combination of field research, this framework offers a comprehensive approach to understanding what knowledge workers do to balance work and family, largely through a situational approach (Reiter, 2007). Six in- depth interviews were conducted with knowledge workers, followed by a reflexive thematic analysis. The analytical methods are described by Braun and Clarks (2022). The analysis reveals that knowledge workers 1. structure and plan their working day, for better relaxation at home, 2 benefit from social and professional relationships for better balance, 3 take advantage of a flexible workday for better time at home. Throughout the workday, this is evident through changes and choices related to working hours, workload limitations, the need for professional development, and collaboration with colleagues. In the family domain, workers limit their availability outside of working hours and fully utilize their time with their families, to recharge for the next workday. Thus, workers take active measures related to the utilization of flexible work arrangements, setting boundaries in line with individual needs, competence enhancement and interaction with the members of both domains.