Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchönhage, Nanna Lauritz
dc.contributor.authorWaalmann, Frida
dc.date.accessioned2024-07-06T17:23:06Z
dc.date.available2024-07-06T17:23:06Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:189228237:37788896
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139133
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien utforsker hvordan TikTok, som en kortform-video-plattform, påvirker politisk oppfatning og forståelse blant gutter på videregående skole. Studien benytter en kvalitativ tilnærming på seks fokusgruppeintervjuer (N=29). Tidligere forskning har undersøkt hvordan sosiale nettverkssider kan oppmuntre unge til å delta politisk, og hvordan unges politiske deltakelse ofte skjer på ikke-politiske plattformer. Denne studien setter søkelys på hvordan ungdom deltar politisk på sine egner måter, på plattformer de ønsker å delta på. TikTok er en plattform som, til tross for at den benyttes av unge, har høstet kritikk for å være skadelig for unge brukere grunnet sin algoritme. Med sine plattform-affordances tilbyr TikTok unge som ønsker å delta politisk flere muligheter til å skape innhold tilpasse sitt publikum. Dette kan også sees i den økende bruken av TikTok som en plattform for politisk innhold, ettersom flere politiske partier og politiker bruker TikTok som en arena for å vinne velgere. Gitt de potensielle fallgruvene ved TikTok-algoritmen, med potensialet for misledende informasjon og politisk påvirkning, er kritisk tenkning og bevissthet viktig. Som sådan fremhever oppgaven også overordnet del av læreplanverket med fokus på opplæringens verdigrunnlag om kritisk tenking og etisk bevissthet, samt demokrati og medvirkning, ettersom deltakerne diskuterer hvordan kritisk tenkning kan brukes for å bekjempe spredning av feilinformasjon på sosiale medier og internett. Oppgavens funn antyder at deltakerne oppfatter at TikTok ikke påvirker dem, men bemerker at andre lett blir påvirket politisk og privat. Imidlertid tyder funnen på at den mest betydningsfulle påvirkningskraften på TikTok som deltakerne er klar over, er algoritmen. Algoritmen påvirker dermed brukerne, noe som også ble funnet hos deltakerne i denne studien.
dc.description.abstractThis thesis explores how the short-form video platform TikTok influences upper-secondary boys' political perceptions and understanding. The exploration employs a qualitative approach with six focus group interviews (N=29). Previous research has explored how social networking sites can encourage youth to participate politically and how youth political participation often happens on non-political platforms. This thesis focuses on how youth participate politically in their own ways on the platforms they want to. TikTok is a platform that, while utilized by youth, has garnered criticism as harmful for young users due to its recommender algorithm. With its platform affordances, TikTok offers youth who want to participate politically several opportunities to create content tailored to their audience. This can also be seen in the growing use of TikTok as a platform for political content, as more political parties and politicians utilize TikTok as an arena to gain voters. Given the potential pitfalls of the TikTok algorithm, with its potential for misleading information and political influence, critical thinking and awareness is key. As such, the thesis also highlights the Norwegian core curriculum, focusing on the core values of critical thinking and ethical awareness, as well as democracy and participation, as the participants discuss how critical thinking can be used to combat the spread of misinformation on social media and the Internet. The thesis' findings suggest that the participants perceive that TikTok does not influence them but note that others are easily influenced politically and privately. However, the findings suggest that the most significant influence force on TikTok that respondents are aware of is its algorithm, which thus influences the users, which was also found in the participants of this study.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.title"I don't really care about politics; I care about football and only one team, and that's Liverpool": A qualitative study into TikTok's influence on upper-secondary boys' perceptions and understanding of politics.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel