Sammenhengen mellom motivasjonsklima og jobbengasjement
Abstract
Denne oppgaven undersøker sammenhengen mellom motivasjonsklima og jobbengasjement. Motivasjonsklima består av to perspektiver; et mestringsorientert og et prestasjonsorientert. I lys av Self-Determination Theory og Achievement Goal Theory undersøker oppgaven hvorvidt der er en sammenheng mellom et mestringsorientert, et prestasjonsorientert motivasjonsklima, og jobbengasjement. Ved hjelp av et nettbasert spørreskjema kartla undersøkelsen kjennetegn ved helsefremmende arbeidsplasser. Studien fikk totalt 689 respondenter. Resultater fra en hierarkisk regresjonsanalyse viste en positiv signifikant sammenheng mellom jobbengasjement og et mestringsorientert motivasjonsklima. Det ble derimot ikke funnet noen betydelig sammenheng mellom jobbengasjement og et prestasjonsorientert motivasjonsklima. Dog viste Modell 2 i den hierarkiske regresjonsanalysen at motivasjonsklimaene sammen økte forklaringsvariansen i jobbengasjement med ni prosentpoeng. Således bidrar studien til empiri og teori i sammenhengen mellom motivasjonsklima og jobbengasjement. Basert på funnene i denne studien kan en oppfordre norske arbeidsplasser til å tilrettelegge for høy tilstedeværelse av et mestringsorientert motivasjonsklima. Ledere bør tilrettelegge for enkeltindividets ferdighetsutvikling da dette verdsettes i mestringsorientert klima. Videre kan fremtidig forskning gjennomføre longitudinelle studier for å gagne innsikt i forholdet mellom motivasjonsklimaene og jobbengasjement over tid.
Nøkkelord: jobbengasjement, mestringsorientert motivasjonsklima, prestasjonsorientert motivasjonsklima, Self-Determination Theory, Achievement Goal Theory This study examines the relationships between motivational climate and work engagement. The motivational climate consists of two perspectives; a mastery oriented and a performance oriented. I light of the Achievement Goal Theory and The Self-Determination Theory, this study examines whether there is a relation between a mastery oriented, a performance oriented motivational climate, and work engagement. Using a online questionnaire, this study examined characteristics of health-promoting workplaces. The study received a total of 689 respondents. Results from a hierarchical regression analysis revealed a positive and significant relationship between work engagement and a mastery oriented motivational climate. However, no significant relationship was found between work engagement and a performance oriented motivational climate. Nevertheless, Model 2 of the hierarchical regression analysis revealed that the motivational climates together increased the explained variance of work engagement by nine percentage points. Thus, the study contributes to empirical and theoretical knowledge regarding the relationship between motivational climate and work engagement. Based on the findings of this study, Norwegian workplaces should be encouraged to facilitate a high presence of a mastery oriented motivational climate. Leaders should facilitate individual skill development, as this I valued in a mastery oriented motivational climate. Furthermore, future research may conduct longitudinal studies to gain insight into the relationship between motivational climate and work engagement over time.
Kew words: work engagement, mastery oriented motivational climate, performance oriented motivational climate, Self-Determination Theory, Achievement Goal Theory