En institusjonell "boble"? Stavanger American School, 1966–1982
Abstract
Mellom 1968 og 1975 økte antallet utenlandske statsborgere i Stavanger fra om lag 1600 til 5279. De aller fleste av disse arbeidet i oljenæringen. Det er skrevet en rekke bøker om det norske oljeeventyret, men lite om de utenlandske oljefamiliene. Denne masteroppgaven fokuserer derfor på Stavanger American School. Skolen ble grunnlagt i 1966 som et tilbud til de amerikanske oljefamiliene i byen. Oppgaven er avgrenset til skolens virke i årene mellom 1966 og 1982, da skolen fikk et eget bygg på Revheim. Problemstillingen er: Hvilken rolle spilte SAMS som sosial og kulturell arena, for de utenlandske oljefamiliene og deres barn i og for Stavanger, i perioden fra 1966–1982?
Studien har både sosial- og kulturhistoriske aspekter, og tar i bruk en kvalitativ hermeneutisk metode. Bygd på sekundærlitteratur og oppgavens kildemateriale som består av skolens årbøker, skolens avis The Informer, og den engelskspråklige avisen The Saga, drøfter den skolens grunnleggelse, drift og målsetting. Studien argumenterer for at skolens mål og visjon var med på å legge føringer for skolens drift, og skolens forhold til lokalsamfunnet i byen. Stavanger American School ble med det en viktig kulturbærende institusjon, og var med på å både styrke og bevare den amerikanske oljekulturen. Dette resulterte i et sterkt samhold mellom de amerikanske oljefamiliene, men også til manglende integrering og deltakelse i lokalsamfunnet. Between 1968 and 1975, the number of foreign citizens in Stavanger increased from about 1600 to 5279, with the majority working in the oil industry. While numerous books have been written about the Norwegian oil adventure, little has been documented about the lives of the foreign families in the city. Therefore, this thesis revolves around the Stavanger American School, established in 1966 as a service for American oil families in the city. It focuses on the school´s activities between 1966 and 1982, when it obtained its own building at Revheim. The research question of the thesis is: What role did SAMS play as a social and cultural arena for the foreign oil families and their children in Stavanger during the period from 1966 to 1982?
The thesis deals with both social and cultural historical aspects and employs a qualitative hermeneutic method to address the research questions. Drawing on secondary literature, and primary sources include the school´s yearbooks, the school newspaper The Informer and the English newspaper The Saga, it discusses the establishment, operation, and objectives of the school. It argues that the schools’ goals and vision influenced its operation and relationship to the local community in Stavanger. The schools were a significant cultural institution, contributing to the reinforcement and preservation of the American culture in Stavanger. This resulted in a strong sense of community among American oil families but also lead to a lack of integration and participation in the local community.