Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorSelbekk, Stian Aa
dc.date.accessioned2024-07-04T17:27:56Z
dc.date.available2024-07-04T17:27:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:189228468:50864042
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138305
dc.description.abstractDenne studien handler om kunnskapsformidling i lederkurs, avgrenset til Norges Fotballforbunds (NFF) «Fotballederkurs 1». I norsk fotball foreligger det et premiss om at formidling av kunnskap gjennom kurs bidrar til utvikling av kunnskap i klubber. Til tross for dette, vet en lite om, og hvordan denne kunnskapen formidles og utvikles gjennom slike kurs. Forståelse for formidling og utvikling av kunnskap gjennom kurs, kommer i denne studien til uttrykk gjennom kvalitative dybdeintervjuer med seks informanter fordelt på krets og klubb. Med utgangspunkt i begrepene eksplisitt og taus kunnskap (Nonaka, 1994; Nonaka & Takeuchi, 1995) foreslår jeg en todeling av kunnskapen i fotballfeltet, hvor den eksplisitte utgjør det forbund og kretser ønsker å formidle, mens den tause utgjør lederne på aktivitetsfeltets erfaring tilegnet gjennom egen spiller- og trenerkarriere. Dette blir videre belyst gjennom Dowling et al. (2014) sin forståelse av profesjonalisering i idrettsorganisasjoner, for å forstå hvorvidt kunnskapsformidling gjennom kurs kan bidra til å profesjonalisere klubber. Den tematiske analysen viste at den eksplisitte kunnskapen som formidles gjennom kurs, blir mindre viktig i aktivitetsfeltet, hvor taus og kroppsliggjort kunnskap kan akkumuleres til symbolsk kapital. Slik kunnskap krever et felles forståelsesgrunnlag, noe som gjør seg gjeldende gjennom informantenes habitus bestående av kroppsliggjorte erfaringer fra tidligere spiller- og trenerkarriere. Dette gjør at erfaringsutvekslingen som skjer mellom kursdeltakerne, blir den største kilden til kunnskap i lederkurs. Den eksplisitte kunnskapen tillegges kun verdi i kombinasjon med den tause, noe som innebærer at kursdeltakernes kunnskapsutvikling er strukturert av deres habitus. Siden det ikke foreligger data på kursdeltakernes internalisering av den eksplisitte kunnskapen, utfordres premisset om at formidling av kunnskap gjennom kurs, skaper utvikling av kunnskap i klubber. Til tross for manglende internalisering av den eksplisitte kunnskapen, kan kurset likevel sies å bidra til å profesjonalisere klubber, ved at det er sertifiserende i kraft av NFFs konsept «Kvalitetsklubb».
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the conveyance of knowledge in leadership courses, through the Norwegian Football Federations (NFF) “Football Leadership Course 1”. Within the field of Norwegian football, it appears to exist a premise that the conveyance of knowledge through courses contributes to the development of knowledge within clubs. Despite this, little is known about how this knowledge is conveyed and developed through such courses. To assess the understanding and practices of knowledge through this course, I conducted six qualitative in-depth interviews from both the regional federations and clubs in NFF. Drawing on the concepts of explicit and tacit knowledge (Nonaka, 1994; Nonaka & Takeuchi, 1995), I propose that explicit knowledge constitutes what the federational and regional levels aims to convey, while tacit knowledge comprises the experimental knowledge of leaders, acquired through their own playing- and coaching careers. This is further elucidated through Dowling et al.’s (2014) understanding of professionalization in sport organizations, to assess whether the conveyance of knowledge through courses can contribute to the professionalization of clubs. The thematic analysis revealed that explicit knowledge conveyed through courses becomes less significant in the “activity field”, where tacit and embodied knowledge accumulates symbolic capital. To grasp this knowledge, a shared foundational understanding, manifested through experiences from earlier playing- and coaching careers is necessary. This results in the exchange of experiences amongst the course participants, being the primary source of knowledge within the leadership course. Explicit knowledge is valued only in conjunction with this tacit knowledge, implying that the participants’ knowledge development is structured by their habitus. While there is no data on the participants’ internalization of explicit knowledge, the course can still lead to the professionalization of clubs, as the course contributes to certification through NFF’s “Quality Club” concept.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKunnskapsformidling i lederkurs
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel