Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Adrian Dybfest
dc.contributor.advisorSigmundsson, Hermundur
dc.contributor.authorVik, Selma Essahli
dc.date.accessioned2024-07-04T17:20:42Z
dc.date.available2024-07-04T17:20:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:182820701:96649238
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138161
dc.description.abstractSammenhengen mellom de psykologiske faktorene veksttankesett, utholdenhet og flyt-tilbøyelighet har blitt relativt lite utforsket. Disse faktorene er imidlertid viktige når det kommer til læring og ferdighetsutvikling. Mer kunnskap om disse faktorene kan bidra til å forstå hvorfor noen fortsetter å stå i intens og krevende øving over lang tid, mens andre gir seg. Denne studien undersøkte forholdet mellom veksttankesett, utholdenhet og flyt-tilbøyelighet på et utvalg av norske studenter (N = 244). Studien benyttet seg av et spørreskjema for å samle inn data om deltakernes skårer på ulike psykologiske konstrukt relatert til motivasjon. Videre var fokuset i studien på den prediktive verdien til veksttankesett og utholdenhet for flyt-tilbøyelighet. Kan høyere veksttankesett og utholdenhet predikere tilbøyeligheten for å oppleve flyt? Resultatene fra analysene viser at alle de tre konstruktene hadde signifikante, moderate til sterke positive korrelasjoner. Videre var både veksttankesett og utholdenhet signifikante prediktorer for flyt-tilbøyelighet, med utholdenhet som den sterkeste prediktoren, β = 0.36, p <.001, etterfulgt av veksttankesett, β = .22, p = .004. Sammen med det teoretiske grunnlaget, kan resultatene tyde på at veksttankesett og utholdenhet er underliggende trekk som kan øke tilbøyeligheten for å oppleve flyt hos studenter.
dc.description.abstractThe relationship between the psychological factors growth mindset, perseverance and flow-proneness has been relatively little investigated. However, these factors are important when it comes to learning and skill development. More knowledge about these factors can contribute to the understanding of why some persist in intense and demanding practice over long periods of time, while others give up. This study investigated the relationship between growth mindset, perseverance, and flow-proneness on a selection av Norwegian students (N = 244). The study used a questionnaire to collect data about the participants scores on different psychological constructs related to motivation. Furthermore, the focus in the study was on the predictive value of growth mindset and perseverance on flow-proneness. Can a stronger growth mindset and more perseverance predict the tendency to experience flow? The results from the analysis shows that all three factors had significant, moderate to strong correlations. Further, both growth mindset and perseverance were significant predictors of flow-proneness, with perseverance as the strongest predictor, β = 0.36, p <.001, followed by growth mindset, β = .22, p = .004. Together with the theoretical rationale, the results can indicate that growth mindset and perseverance are underlying traits that can increase the tendency to experience flow among students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBetydningen av veksttankesett og utholdenhet for flyt-tilbøyelighet hos norske studenter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel