Lidenskap og flyt: en undersøkelse av kjønnsforskjeller
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138156Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3143]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Studien undersøkte sammenhengen mellom lidenskap og flyt, to sentrale motivasjonsfaktorer, og eventuelle kjønnsforskjeller innad i disse konstruktene. Lidenskap refererer til en sterk entusiasme innen et område av betydning som kan drive individer til å investere tid og energi i, mens flyt er en tilstand av dyp konsentrasjon og progresjon i en aktivitet. Data ble samlet inn fra 587 deltakere gjennom et digitalt spørreskjema, der lidenskap ble målt med «Passion Scale» og flyt med «General Flow Proneness Scale». Det ble utført en korrelasjonsanalyse for å undersøke sammenhengen mellom konstruktene, og deretter en uavhengig t-test for å utforske kjønnsforskjeller innad i konstruktene. Spearmans korrelasjonsanalyse av lidenskap og flyt viste en moderat positiv korrelasjon, r(587) = .41, p < 0.01. Videre, viste en uavhengig t-test indikasjoner på at menn viste høyere gjennomsnittsverdier sammenlignet med kvinner for både lidenskap og flyt med differanse på, ΔM = 0.24, for lidenskap, og, ΔM = 0.10, for flyt. Det ble også utført en korrelasjonsanalyse på lidenskap og flyt fordelt på kjønn, som viste moderat korrelasjon mellom lidenskap og flyt for både de mannlige deltakerne, r(220) = .33, p < 0.01, og de kvinnelige deltakerne, r(360) = .44, p < 0.01. Disse funnene kan understreke viktigheten av å ta hensyn til både individuelle forskjeller og kjønn i tilretteleggingen av læringsmiljøer. Gjentakende og målrettet trening, og kunnskap om motivasjonsfaktorene kan øke vår forståelse på hvordan man selv eller ved hjelp av mentorer kan fasilitere effektiv og engasjerende læring som kan gi høye prestasjoner.Nøkkelord: Lidenskap, Flyt, Kjønnsforskjeller, Ferdighetsutvikling, Prestasjoner, Dopamin This study examined the relationship between passion and flow, two central motivational factors, and whether there were any gender differences within these constructs. Passion refers to a strong enthusiasm within an area of significance that can drive individuals to invest time and energy throughwards to, while flow is a state of deep concentration and progression in an activity. Data were collected from 587 participants through a digital questionnaire, with passion measured using the «Passion Scale» and flow using the «General Flow Proneness Scale». A correlation analysis was conducted to investigate the relationship between the constructs, followed by an independent t-test to explore gender differences within the constructs. Spearman's correlation analysis of passion and flow revealed a moderate positive correlation, r(587) = .41, p < 0.01. Furthermore, an independent t-test indicated that men had higher mean values compared to women for both passion and flow, with a difference of ΔM = 0.24 for passion and ΔM = 0.10 for flow. Additionally, a correlation analysis on passion and flow between genders showed a moderate correlation between the constructs for both male participants, r(220) = .33, p < 0.01, and female participants, r(360) = 0.44, p < 0.01. These findings suggest the importance of considering both individual differences and gender in the design of learning environments. Through deliberate and repetitive practice, and knowledge of motivational factors we can enhance our understanding of how to facilitate effective and engaging learning, which can lead to high performance, whether through self-directed efforts or with the assistance of mentors.Keywords: Passion, Flow, Gender Differences, Skill Development, Achievement, Dopamine