Sammenhengen mellom lidenskap og mening i livet
Description
Full text not available
Abstract
Lidenskap kan være motivasjon eller dedikasjon til en aktivitet som man ønsker å prestere i, og er viktig i veien mot ekspertise. Lidenskap har hovedsakelig blitt studert gjennom den dualistiske modellen, med lite forskning på dens rolle som motivasjonsfaktor for læring og prestasjon. Derfor vil dette studiet bruke passion scale, som måler lidenskap for oppnåelse. Mening i livet handler om å ha en hensikt, sammenheng og mål, og er vår største motivasjonsfaktor ifølge Viktor Frankl. Derfor er det interessant å se på mening i livet som en motivasjonsfaktor for læring, og hvilken sammenheng det har med lidenskap for oppnåelse. Studenter er i en kritisk periode av livet, der lidenskap ovenfor studiet kan ha stor påvirkning på fremtiden. Det er interessant å finne ut om lidenskapelige studenter også har mening i livet, derfor er utvalget i dette studiet studenter. Dette studiet undersøker sammenhengen mellom lidenskap og mening i livet for studenter. Forskningsprosjektet inkluderte 589 deltakere, hvorav 243 var studenter. Med et spørreskjema ble lidenskap for prestasjon målt med Passion Scale, laget av Sigmundsson og kolleger (2020), og mening i livet ble målt med Presence of Meaning Sub-scale, laget av Steger og kolleger (2006). Med Pearsons korrelasjonsanalyse fant studiet en moderat og signifikant sammenheng mellom mening i livet og lidenskap blant studenter, r (243) = .44, p < .001. Ved å undersøke sammenhengen mellom lidenskap for prestasjon og mening i livet man få økt kunnskap rundt mening i livet og lidenskap som motivasjonsfaktorer for læring, som videre gir utvidet kunnskap rundt hva som kjennetegner en ekspert. Passion can be seen as motivation or dedication to an activity one wants to excel in, playing an important role in expertise development. Traditionally, passion has mainly been studied through the dualistic model, with little research on its role as a motivator for learning and achievement. Therefore, this study will use the Passion Scale, which measures achievement passion. Meaning in life revolves around having a purpose, coherence, and goals, and is considered our greatest source of motivation according to Viktor Frankl. Therefore, exploring meaning in life as a motivator for learning, and its connection with passion for achievement, is interesting. Students are in a critical phase of life where passion for their studies can greatly impact their future. It is interesting to investigate whether passionate students also find meaning in life, hence the focus on students in this study. This study aims to examine the connection between passion and meaning in life among students. The research included 589 participants, of which 243 were students. Passion for achievement was measured using the Passion Scale created by Sigmundsson and colleagues (2020), while meaning in life was measured using the Presence of Meaning Sub-scale developed by Steger and colleagues (2006). Through Pearson's correlation analysis, the study identified a moderate and statistically significant correlation between meaning in life and passion among students, r (243) = .44, p < .001.By investigating the relationship between passion for achievement and meaning in life, this study contributes to an increased understanding of meaning in life and passion as motivators for learning, thereby expanding our knowledge of what characterizes expertise.Keywords: Passion, achievement, meaning in life