Undersøkelse av sammenhengen mellom psykologisk velvære, lidenskap og veksttankesett hos norske studenter
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138151Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3078]
Sammendrag
Psykologisk velvære, lidenskap og veksttankesett betraktes som viktige faktorer for læring, ferdighetsutvikling og akademiske prestasjoner. Velvære refererer til optimal psykologisk opplevelse og fungering, mens lidenskap innebærer en sterk tilknytning til noe individet verdsetter og investerer energi i. Veksttankesett kan forstås som troen på at ens intellektuelle evner er formbare. Denne studien undersøkte sammenhengen mellom psykologisk velvære, lidenskap og veksttankesett hos 244 norske studenter. Sammenhengen ble utforsket ved hjelp av Pearsons korrelasjonsanalyse. Et nettbasert spørreskjema ble brukt for å måle deltakernes nivåer av konstruktene. Studien fant signifikante positive sammenhenger mellom alle variablene. Veksttankesett og lidenskap korrelerte sterkt, r(242) = .53, p < .001, mens psykologisk velvære og lidenskap, r(242) = .44, p < .001, og psykologisk velvære og veksttankesett, r(242) = .38, p < .001, korrelerte moderat. Disse funnene antyder at konstruktene kan ha en betydningsfull relasjon til hverandre. Implikasjoner viser til at fremtidige studier bør inkludere intervensjonsundervisning med eksamenskarakterer som utfallsvariabler. Videre bør man også anvende den reviderte veksttankesettskalaen og isolere samfunnsnormer og kulturelle faktorer. Studien konkluderer med at det er nødvendig å utvide forståelsen vår av det nyutforskede samspillet mellom konstruktene, med sikte på å maksimere studentenes akademiske prestasjonspotensial.
Nøkkelord: Psykologisk velvære, Lidenskap, Veksttankesett Psychological wellbeing, passion and growth mindset are considered important factors for learning, skill development and academic achievement. Wellbeing refers to optimal psychological experience and functioning, while passion entails a strong attachment to something the individual values and invests energy in. Growth mindset can be understood as the belief that one's intellectual abilities are malleable. This study examined the relationship between psychological wellbeing, passion and growth mindset among 244 Norwegian students. The relationship was explored using Pearsons correlation analysis. An online questionnaire was used to measure participants levels of the constructs. The study found significant positive correlations between all variables. Growth mindset and passion correlated strongly, r(242) = .53, p < .001, while psychological wellbeing and passion, r(242) = .44, p < .001, and psychological wellbeing and growth mindset, r(242) = .38, p < .001, correlated moderately. These findings suggest that the constructs may have a meaningful relationship to each other. Implications indicate that future studies should include intervention teaching with exam grades as outcome variables. Furthermore, the revised Growth Mindset Scale should be used, and society norms and cultural factors should be isolated. The study concludes that it is necessary to expand our understanding of the newly explored interaction between the constructs, aiming to maximize students academic performance potential.
Keywords: Psychological wellbeing, Passion, Growth mindset