Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Adrian Dybfest
dc.contributor.authorFlyvholm, Sofie Agger
dc.date.accessioned2024-07-04T17:20:18Z
dc.date.available2024-07-04T17:20:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:182820701:99158859
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138147
dc.description.abstractUtholdenhet og lidenskap kan ses på som viktige faktorer for ferdighetsutvikling og veien mot ekspertise. Utholdenhet refererer til hvilken grad et individ utøver innsats over tid, til tross for motgang. Lidenskap viser derimot til en sterk følelse av interesse eller engasjement for et område/ferdighet/tema som individet verdsetter. Samspillet mellom utholdenhet og lidenskap kan være sentral for oppnåelse av betydningsfulle prestasjoner innenfor akademiske og ikke-akademiske domener. Utholdenhet og lidenskap kan ses på som to underfasetter av grit, men med bakgrunn i kritikken av grit kan det argumenteres for at det er mer gunstig å måle dem opp mot hverandre adskilt. Denne studien undersøkte sammenhengen mellom utholdenhet og lidenskap hos 244 studenter i Norge. Sammenhengen ble undersøkt ved hjelp av Pearsons bivariate korrelasjonsanalyse. Studien fant en sterk signifikant sammenheng mellom utholdenhet og lidenskap, r(242) = .55, p < .001. Sammenhengen kan bety at de to faktorene kan assosieres med hverandre. Denne kunnskapen kan videre brukes til å forstå hvordan man oppnår ekspertise, og kan bidra til at studenter er mer bevisste på hvordan de kan optimalisere egne akademiske prestasjoner. Det foreslås at videre forskning bør fortsette med å se på sammenhengen mellom de to konstruktene samt inkludere et mål for akademiske prestasjoner. En bør også utforske hvilken betydning en mentor har for ferdighetsutvikling. Studien konkluderer med at samspillet mellom utholdenhet og lidenskap kan være viktig for ferdighetsutvikling, men at sammenhengen bør utforskes videre og sikre at Perseverance scale viser tilstrekkelig validitet. Nøkkelord: Utholdenhet, lidenskap, grit
dc.description.abstractPerseverance and passion are essential for skill development and expertise. Perseverance refers to which degree an individual exerst effort over time, despite adversity. Passion refers to a strong sense of interest or engagement in a area/skill/theme that the individual values. However, the interaction between perseverance and passion can be essential for achieving remarkable performances in academic and non-academic domains. Perseverance and passion can also be seen as two subfacets of grit, but given the criticism of grit, it can be argued that is more beneficial to examine these factors separately. This study explored the relationship between perseverance and passion among 244 students in Norway. The relationship was investigated using Pearson's bivariate correlation analysis. The study found a strong significant correlation between perseverance and passion, r(242) = .55, p < .001. The relationship may imply that the two factors can be associated with each other. Furthermore, this knowledge can be used to understand how expertise is achieved and how it can help students become more aware of how to optimize their own academic performace. It is suggested that further research should continue to examine the relationship between the two constructs and include a measure of academic performance. Additionally one should explore the importance of a mentor for skill development. The study concludes that the interaction between perseverance and passion can be important for skill development, but that the relationship should be futher explored and secure that the Perseverance scale show adequate validity. Keymords: Perseverance, passion, grit
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndersøkelse av sammenhengen mellom utholdenhet og lidenskap hos studenter i Norge
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel