Show simple item record

dc.contributor.advisorSchöne, Benjamin
dc.contributor.advisorSaksvik-Lehouillier, Ingvild
dc.contributor.advisorKarlsen, Håvard Rudi
dc.contributor.authorSætre, Solveig Marie
dc.date.accessioned2024-07-03T17:20:15Z
dc.date.available2024-07-03T17:20:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:182820701:130502573
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137911
dc.description.abstractFlere eksisterende studier har forsket på personlighet og bevegelse hver for seg, men få studier har undersøkt deres samspill eller utforsket hvordan personlighet kan uttrykkes gjennom bevegelse. Målet med denne studien var å undersøke dette komplekse forholdet i et virtuelt virkelighetsmiljø (VR). I nyere tid har VR blitt et verdifullt metodisk verktøy i psykologi, som tilbyr innovative tilnærminger til forskning. Denne studien er blant de første som utforsker forholdet mellom bevegelse og personlighet ved hjelp av VR som forskningsverktøy. Deltakernes bevegelser ble sporet i et negativt og nøytralt VR-scenario, i tillegg til at et spørreskjema som vurderte ulike aspekter ved personlighet ble utfylt. Dette sørget for deltakerens skårer på ekstroversjon og nevrotisisme, samt data om gjennomsnittshastighet og bevegelsesmønstre, som representerte bevegelse og personlighet i denne studien. Flere regresjonsanalyser ble utført for å undersøke om nevrotisisme og ekstroversjon påvirket deltakernes hastighet og generelle bevegelsesmønstre, samt en Sperman’s rho-analyse som vurderte forholdet mellom variablene. Resultatene indikerte at de gjeldende personlighetstrekkene hadde liten til ingen prediktiv effekt på bevegelsesvariablene, selv om en svak signifikant sammenheng mellom gjennomsnittshastighet og nevrotisisme ble funnet. Innsikten fra denne studien understreker behovet for videre forsking innen dette feltet. Ettersom en svak sammenheng ble oppdaget i denne studien, burde videre forskning med bruk av større utvalgsstørrelser fortsette å undersøke om det er mulig å vurdere personlighet gjennom bevegelse.
dc.description.abstractNumerous existing studies have researched personality and movement separately, yet few studies have examined their interaction, or further explored how personality can be expressed through movement. The present study aimed to investigate this intricate relationship within a virtual reality (VR) environment. VR has recently emerged as a valuable methodical tool in psychology, offering innovative approaches to research. The current study is among the first to explore the relationship between movement and personality using VR as a research tool. Participants movements were tracked in a negative and neutral VR-scenario, and a questionnaire assessing various aspects of personality was completed. This provided participants scores on neuroticism and extraversion, as well as data on average speed and movement patters, representing movement and personality in the present study. To examine if neuroticism and extraversion influenced the participants speed and overall movement patterns, several regression analyses were conducted, alongside a Sperman’s rho analysis to assess the relationship between the variables. Results indicated that these personality traits had little to no predictive effect on the movement variables, although a weak significant relationship between average speed and neuroticism was discovered. Insights provided by this study underscores the need for further research within this field. Since a weak association was discovered in this study, further research using larger sample sizes is essential to determine whether personality assessment through movement is feasible.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAn Assessment of Movement and Personality; Neuroticism and Extraversion as Predictors for Movement in a Virtual Reality Environment
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record