Fight-Flight-Freeze sensitivity and gait analysis: An innovative VR-study.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3137220Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3045]
Sammendrag
Sammendrag
En vanlig måte å vurdere personlighet på er å bruke spørreskjema, som for eksempel Reinforcement Sensitivity Theory of Personality Questionnaire (RST-PQ). Likevel kan man argumentere for at dette ikke er tilstrekkelig grunnlag for å trekke slutninger som er anvendbare i virkeligheten. Tidligere studier har indikert at deltakere som føler frykt endrer bevegelsesmønstre under gange, og maskinlærings studier har i stor grad klart å gjenkjenne emosjoner gjennom observasjoner av menneskes gange. Dette er tydelige indikasjoner på at gange kan bli en alternativ måte å måle personlighet på, og dette er også noe flere studier har etterspurt. Virtuell virkelighet har vist seg å kunne gjenskape realistisk atferd og fremkalle frykt, noe som gjør det til et effektivt verktøy til å studere frykt sensitivitet. Basert på dette er det ønskelig å utforske om sensitiviteten til «Fight-Flight-Freeze» mekanismen (FFFS) kan predikeres av gange i et skummelt virtuelt miljø.
For å måle mengde bevegelse i gange utførte vi en «Principal Component Analysis». Denne identifiserte en skåre som indikerte hvor mye deltakeren sitt bevegelsesmønster samsvarte med det «gjennomsnittlige» bevegelsesmønsteret for alle deltakerne. De andre bevegelsesvariablene var Gangehastighet og håndbevegelse. I forkant av eksperimentet fikk alle deltakere utlevert RST-PQ sub-skalaen; Fight-Flight-Freeze System (FFFS), som måler deltakernes sensitivitet overfor frykt.
En multippel regresjonsmodell ble beregnet med FFFS-score som utfallsvariabel og bevegelsesvariablene som uavhengige variabler. Ingen av bevegelsesvariablene kunne signifikant predikere FFFS-scoren. Denne studien kombinerte en rekke relativt lite utprøvde metoder for å utforske dette tema, og videre blir det foreslått måter å utbedre forskningsdesignet til framtidige forsøk.
Nøkkelord: Frykt, Personlighet, Frykt-sensitivitet, Virtuell virkelighet, Bevegelse, Gange, Principal Component Analysis, og Reinforcement Sensitivity Theory. Abstract
Usual methods used to assess personality could be subjective measures like Reinforcement Sensitivity Theory of Personality Questionnaire (RST-PQ), yet this might not solely be enough to make inferences applicable to real-life. Previous studies have indicated that participants in fear conditions displays different movement cues, and machine learning studies have successfully recognized emotions through observed movements. This indicates that gait analysis can become an alternative way to objectively assess fear related personality, as have been encouraged by other studies. Virtual Reality have shown itself to effectively elicit fear and provide realistic behavior, making it an optimal design to study fear and movement. Based on this we intended to explore if Fight-Flight-Freeze system sensitivity can be predicted by the participants gait movements in a frightening VR-environment.
A principal component analysis of the movement patterns was preformed to find the “average” movement pattern, and absolute scores was averaged for all participants to get a general measure of their amount of movement. Walking speed and hand speed in relation to the head was also measured. Before the experiment participants answered the RST-PQ subscale; Fight-Flight-Freeze System (FFFS), measuring participants sensitivity to fear.
A multiple Regression model was computed with FFFS score as the outcome variable and the movement variables as predictors. None of the movement variables could significantly predict FFFS score. Considering the exploratory nature of our study, we further discuss the results and propose several ways for future research to improve on our research design.
Key Words: Fear, Personality, Fear sensitivity, Virtual Reality, Movement, gait, Principal Component Analysis, and Reinforcement Sensitivity Theory