Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUlvestad, Ingunn
dc.contributor.authorRingen, Kamilla
dc.date.accessioned2024-06-28T17:20:23Z
dc.date.available2024-06-28T17:20:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:163378638:226894516
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136727
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSAMMENDRAG Tittel: Hvordan kan sykepleier fremme mestring hos barn og unge med nyoppdaget diabetes type 1 i alderen 8-25 år? Forfattere: Kamilla Ringen Veileder(e): Ingunn Ulvestad Stikkord/nøkkelord: Diabetes mellitus type 1, sykepleier, barn, mestring, Antall sider/ord: 31/8693 Antall vedlegg: 0 Bakgrunn: Diabetes mellitus type 1 er en kronisk sykdom som oppstår i barne- og ungdomsalder. Denne sykdommen skal barnet leve med resten av livet og dermed er det viktig å fremme egenomsorg og selvledelse. Dermed er det viktig at sykepleier viser forståelse for vansker med sykdommen og hjelper dem til å mestre utfordringer. Hensikt: Hensikten med oppgaven er å øke kunnskap om hvordan sykepleier kan veilede barn og ungdom med nyoppdaget diabetes type 1 til å utføre egenomsorg og selvledelsesoppgaver. Metode: Oppgaven er en litteraturstudie, det handler om å sette seg inn i forskningsartikler, litteratur, pensumlitteratur og selvvalgt litteratur som er relevant til problemstillinga. Resultat: Det kom frem at barn og unge syns det var utfordrende å leve med diabetes type 1. Særlig utfordringer med egenomsorg og selvledelse. Det å utføre selvledelsesoppgaver i sosiale settinger og bli sett på som annerledes var også utfordringer for barn og unge. Sykepleier må dermed se de forskjellige utfordringene barn og unge møter, gi de individualisert opplæring, ulike verktøy og hjelpemiddel som løser problemene de har og som fremmer mestring. Konklusjon: Sykepleier må fremme mestring fra første møte og det kan skje ved å vise forståelse for utfordringer barn og unge møter, gi veiledning, øke bevisstheten om diabetes for de rundt, lære bort mestringsstrategier og gi de diverse hjelpemiddel som gjør hverdagen lettere. I tillegg til god støtte fra sykepleier, trenger barn og unge med diabetes støtte fra familie og venner og andre for å lettere mestre hverdagen med diabetes.
dc.description.abstractABSTRACT Title: How can nurses promote coping in children and young people with newly diagnosed type 1 diabetes age 8-25? Authors: Kamilla Ringen Supervisor(s): Ingunn Ulvestad Keywords: Diabetes mellitus type 1, nurse, child, coping Number of pages/words: 31/8693 Number of appendix: 0 Background: Diabetes mellitus type 1 is a chronic disease that occurs in childhood and adolescence. The child will have to live with this disease for the rest of his life and so it is important to promote self-care and self-management. It is therefore important that nurses show understanding for difficulties with the disease and help them to cope with challenges. Aim: The purpose of the assignment is to increase knowledge of how nurses can guide children and young people with newly diagnosed type 1 diabetes to carry out self-care and self-management tasks. Method: The assignment is a literature study, it is about familiarizing yourself with research articles, literature, curriculum literature and self-selected literature that is relevant to the issue. Result: It emerged that children and young people found it challenging to live with diabetes type 1. Especially challenges with self-care and self-management. Carrying out self-management tasks in social settings and being seen as different were also challenges for children and young people. Nurses must therefore see the different challenges children and young people face, give them individualized training, various tools and aids that solve the problems they have and that promote coping. Conclusion: Conclusion: Nurses must promote coping from the first meeting and this can happen by showing an understanding of the challenges children and young people face, providing guidance, raising awareness of diabetes for those around them, teaching coping strategies and giving them various aids that make everyday life easier. In addition to good support from nurses, children and young people with diabetes need support from family and friends and others to cope with everyday life more easily with diabetes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleier fremme mestring hos barn og unge med nyoppdaget diabetes type 1 i alderen 8-25 år?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel