Show simple item record

dc.contributor.advisorRichter, Isabel
dc.contributor.authorNerkvern, Tonje
dc.date.accessioned2024-06-27T17:19:39Z
dc.date.available2024-06-27T17:19:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:189719243:37231746
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136326
dc.description.abstractPlast har over tid utviklet seg til å bli et utbredt, billig engangsmateriale, til tross for økende bevissthet om dets innvirkning på miljø, helse og samfunn. På verdensbasis er plastposer blant de mest forsøplede gjenstandene. Gitt den miljømessige trusselen den omfattende bruken av plastposer utgjør, er denne studiens mål å undersøke vaners rolle når det kommer til prediksjon av plastposeatferd, i tillegg til flere psykologiske prediktorer, for å utvide kunnskapen knyttet til funnene i en lignende studie gjennomført i Sør-Afrika. Dette åpner videre for en krysskulturell sammenligning. Med fokus på norske forbrukere, benytter studien en flermetodetilnærming gjennom bruk av spørreskjema og atferdsobservasjoner i butikk, og samler inn data fra 540 respondenter og 285 observasjoner. Resultatene fremhever betydningen av vaner, intensjoner om å redusere plastbruk, sosiale normer, kostnader og bekvemmelighet gjennom selvrapportert atferd. Funn fra observasjonene belyser kassepersonellets innvirkning på kjøp av plastposer, hvor personer som tar med egne poser til dagligvarehandel viser en lavere sannsynlighet for å kjøpe plastposer. Av disse tar 54% av observerte kunder med egen pose, i motsetning til 40% som velger å kjøpe plastpose, hvor kjønn og alder viser seg å være ikke-signifikant. Resultatene sammenlignes så med funnene fra den sørafrikanske studien. Studiens resultater stemmer videre overens med tidligere forskning på feltet, og understreker påvirkningen vaner har på formingen av atferd. I tillegg fremheves vaners tendens til å overgå individers intensjoner om å handle bærekraftig, og understreker på denne måten nødvendigheten av vaneendring for å redusere plastforbruk.
dc.description.abstractPlastic has evolved into a widespread, inexpensive, single-use material over time, despite growing awareness of its impact on the environment, health, and society. Worldwide, single-use plastic bags rank among the most commonly littered objects. Given the environmental threat posed by the extensive use of single-use plastic bags, this study aims to investigate the role of habits as a predictor of plastic bag behavior, along with other psychological predictors to extend knowledge gained in a similar study conducted in South Africa, allowing for a cross-cultural comparison. Focused on Norwegian consumers, the study employs a multi-method approach using survey questionnaires and in-store behavioral observations, garnering data from 540 respondents and 285 in-store observations. Survey results highlight the significance of habits, intentions to reduce plastic bag consumption, social norms, cost, and convenience in self-reported behavior of bringing one’s own bag to store. Observational findings shed light on cashier prompts’ impact on plastic bag purchases, with individuals who bring their own bag demonstrating a decreased likelihood of purchasing plastic. Notably, 54% of customers bring their own bag, contrasting with 40% who opt for plastic bags. No age and gender differences could be found. Results are compared to the findings of the South African study. The study’s findings align with previous literature in the field, emphasizing the significant impact of habits in shaping behavior. Additionally, it highlights how habits can surpass individuals’ intentions to act sustainably, underscoring the necessity of habit change to reduce plastic consumption.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleJust A Bag Habit? A Multimethod Study of the Psychological Predictors of Plastic Bag Usage
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record