Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorParisi, Francesca.
dc.contributor.advisorPfuhl, Gerit.
dc.contributor.authorThorsen, Ingrid.
dc.date.accessioned2024-06-25T17:20:14Z
dc.date.available2024-06-25T17:20:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:182820701:64706470
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135814
dc.description.abstractEvnen til å gjenkjenne emosjonelle uttrykk er en av de mest grunnleggende kildene til sosial informasjon. Denne evnen kan forklares som å lese mellom linjene, da det innebærer evnen til å tolke informasjon fra flere kilder, som ansiktsuttrykk, kroppsspråk og prosodi, og på en rask og helhetlig måte. Svekkelse i emosjonsgjenkjenningsferdigheter medfører sosio-emosjonelle vanskeligheter i samhandling med andre mennesker, som er en utfordring kjent i autismespekterforstyrrelse. Det er mangel på kunnskap om emosjonsgjenkjenning og autistiske trekk, da hovedandelen av den eksisterende litteraturen har undersøkt individer med diagnostisert autismespekterforstyrrelse. Derfor undersøker denne studien følgende problemstilling: «Hvilken sammenheng er det mellom graden av autistiske trekk og ferdigheter i emosjonsgjenkjenning?». Utvalget bestod av 55 voksne deltakere, som deltok i et eksperimentelt laboratorieeksperiment. Oppgaven anvender data fra 28-item Autism-Spectrum Quotient-Short, som måler autistiske trekk, og Genova Emotion Recognition Test-Short, som måler ferdigheter i emosjonsgjenkjenning. Det ble gjennomført en Pearsons korrelasjonsanalyse for å undersøke forholdet mellom autistiske trekk og emosjonsgjenkjenningsferdigheter. Resultatene viste en negativ signifikant moderat sammenheng mellom autistiske trekk og ferdigheter i emosjonsgjenkjenning (r = -0.32). Funnene ses i sammenheng med blant annet betydningen av dynamiske, visuelle stimuli og undersøkelse av komplekse emosjoner. Studiens funn er av betydning da det underbygger antagelsen om at individer med høye autistiske trekk kan ha utfordringer med emosjonsgjenkjenning, til tross for at de ikke kvalifiserer for diagnosen autismespekterforstyrrelse. Selv om denne studien har bidratt til økt kunnskap om sammenhengen mellom autistiske trekk og emosjonsgjenkjenning, er det et behov for videre forskning som nærmere kan forklare prosessen i emosjonsgjenkjenning.
dc.description.abstractThe ability to recognize emotional expressions is one of the most basic sources of social information. This ability can be explained as reading between the lines, as it involves the ability to interpret information from multiple sources, such as facial expressions, body language and prosody, and in a fast and comprehensive way. Impairment in emotion recognition skills leads to socio-emotional difficulties in interacting with other people, which is a challenge known in autism spectrum disorder. There is a lack of knowledge about emotion recognition and autistic traits, as the majority of the existing literature has examined individuals with a diagnosed autism spectrum disorder. Therefore, this study investigates the following research question: "What is the relationship between the degree of autistic traits and skills in emotion recognition?". The sample consisted of 55 adult participants, who took part in an experimental laboratory experiment. The paper uses data from the 28-item Autism-Spectrum Quotient-Short, which measures autistic traits, and the Genova Emotion Recognition Test-Short, which measures skills in emotion recognition. A Pearson's correlation analysis was conducted to examine the relationship between autistic traits and emotion recognition skills. The results showed a negative significant moderate correlation between autistic traits and skills in emotion recognition (r = -0.32). The findings are seen in connection with, among other things, the importance of dynamic, visual stimuli and the examination of complex emotions. The study's findings are important as it supports the assumption that individuals with high autistic traits may have challenges with emotion recognition, despite the fact that they do not qualify for the diagnosis of autism spectrum disorder. Although this study has contributed to increased knowledge about the connection between autistic traits and emotion recognition, there is a need for further research that can further explain the process of emotion recognition.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMellom linjene - Autistiske trekk og ferdigheter i emosjonsgjenkjenning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel