Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorParisi, Francesca
dc.contributor.advisorPfhul, Gerit
dc.contributor.authorHelgheim, Ada Martine Gresvik
dc.date.accessioned2024-06-25T17:20:11Z
dc.date.available2024-06-25T17:20:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:182820701:98344899
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135812
dc.description.abstractIroni er et komplekst språklig virkemiddel som er mye brukt i sosial kommunikasjon, og er ikke alltid lett å avsløre. Autismespekterforstyrrelse (ASF) er en nevroutviklingsforstyrrelse der utfordringer ved sosial interaksjon er et hovedelement. Dette kan bidra til å vanskeliggjøre forståelsen av ironi, slik at individer med autismespekterforstyrrelse har en tilbøyelighet til å tolke ironiske utsagn som bokstavelige. Denne studien skal besvare problemstillingen: Hva er sammenhengen mellom alvorlighetsgraden av autistiske trekk og forståelsen av ironi? 55 deltakere utførte ulike tester som målte autistiske trekk, evnen til å diskriminere mellom ironiske og bokstavelige utsagn, og mental belastning. Resultatene fra en Pearson´s r korrelasjonsanalyse viste en ikke-signifikant negativ sammenheng mellom autistiske trekk og tilbøyelighet, r(51) = -.03, p = .826. Videre viste resultatene en signifikant moderat negativ sammenheng mellom autistiske trekk og evnen til å diskriminere mellom bokstavelige og ironiske utsagn, r(51) = - .31, p = .025. Analysene kan videre, i kombinasjon med teori, vise til hvordan helhetlig prosessering i kombinasjon med prosodiske og kontekstuelle hint, og andre ordens sinnsforståelse er avgjørende for ironisk forståelse, og kan oppleves som en svakhet hos individer med autistiske trekk. Det er viktig å være kritisk til eksperimentet, da flere begrensninger kan påvirke utfallet ved analysen. Implikasjonene ved studien viser til viktigheten av økologisk validitet og høy nok vanskelighetsgrad ved ironitesten slik at man lettere kan identifisere prestasjonsnivået til deltakerne. Videre forskning kan rette seg mot voksne med autistiske trekk, da blant annet publikasjonsbias gjør feltet snevert, i tillegg til andre kognitive mekanismer ved ironiforståelse.
dc.description.abstractIrony is a complex figurative expression widely used in social communication, and it´s not always easy to detect. Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder where challenges in social interaction are a key element. This can contribute to difficulty in understanding irony. Individuals within Autism Spectrum Disorder can have a bias towards interpreting ironic statements literally. This study aims to answer the research question: What is the relationship between the severity of autistic traits and understanding irony? 55 participants completed various tests measuring autistic traits, discriminability between ironic and literal statements, and mental workload. By conducting a Pearson's r correlation analysis, the results showed a non-significant negative correlation between autistic traits and bias, r(51) = -.03, p = .826. The findings revealed a significant moderate negative correlation between autistic traits and the ability to discriminate between literal and ironic statements, r(51) = -.31, p = .025. The analyses, in conjunction with theory, may indicate how holistic processing combined with prosodic and contextual cues, and second-order Theory of Mind, are crucial for ironic comprehension and may be perceived as a weakness in individuals with autistic traits. It is important to critically evaluate the experiment, as several limitations may affect the outcome of the analysis. The implications highlight the importance of ecological validity and a difficulty level in the irony test that easily identify the performance level of the participants. Further research should focus on adults with autistic traits, as, among other things, publication bias narrows the field, as well as other cognitive mechanisms of the comprehension of irony.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAutistiske trekk i møte med ironiens kompleksitet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel