Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSaksvik-Lehouillier, Ingvild
dc.contributor.authorDahl, Mia Ottem
dc.date.accessioned2024-06-22T17:19:27Z
dc.date.available2024-06-22T17:19:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:182820701:64667631
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135441
dc.description.abstractTidligere forskning har vist tvetydige sammenhenger mellom personlighetstrekk og brukeres opplevelse av tilstedeværelse i oppslukende virtuelle miljøer. Variasjoner i operasjonalisering og målemetoder av både personlighet og tilstedeværelse har ytterligere komplisert sammenligninger på tvers av studier. Målet med denne studien var å undersøke dette forholdet nærmere, ved å bruke personlighetstrekkene i Femfaktormodellen i to oppslukende virtuelle scenarioer. Studien tar utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål: Hvordan påvirker personlighetstrekkene i Femfaktormodellen individers opplevelse av tilstedeværelse i oppslukende virtuelle scenarioer? Totalt ble 47 deltakere rekruttert, som fullførte to spørreskjemaer som målte personlighet, frykt, emosjonsregulering og tilstedeværelse. I tillegg deltok de i et VR-eksperiment bestående av to betingelser, én nøytral og én negativ. Funnene i studien avslørte signifikante sammenhenger mellom følelsen av tilstedeværelse og personlighetstrekkene nevrotisisme og ekstroversjon, der nevrotisisme var negativt korrelert og ekstroversjon var positivt korrelert. En regresjonsanalyse identifiserte at den kombinerte effekten av nevrotisisme og ekstroversjon predikerer tilstedeværelse, selv om ingen av dem ble vurdert som individuell prediktor. Disse resultatene understreker viktigheten av å vurdere personlighet som essensielle variabler for å forme opplevelsen av tilstedeværelse i VR. Videre, fremhever avvik fra tidligere funn behovet for ytterligere utforskning av broken av VR innenfor psykologien.
dc.description.abstractPrevious research has indicated ambiguous associations between personality traits and users’ experience of presence within immersive virtual environments. Variations in operationalization and measurement approaches for both personality and presence have further complicated cross-study comparisons. The current study aimed to further investigate this relationship by examining the Big Five personality traits across two immersive virtual reality scenarios. The study is based on the following research question: How do the Big Five personality traits influence individuals’ experience of presence in immersive virtual reality scenarios? In total, 47 participants were recruited, who completed two questionnaires assessing personality, fear, emotion regulation and presence. Additionally, they participated in a VR experiment consisting of two conditions, one neutral and one negative. The findings of the study revealed significant relationships between the sense of presence and the personality traits of neuroticism and extraversion, whereas neuroticism was negatively correlated, and extraversion was positively correlated. A regression analysis identified that the combined effect of neuroticism and extraversion predict presence, although neither trait were found to be a predictor individually. These results underscore the importance of considering personality as essential variables in shaping the experience of presence in VR. Furthermore, deviations from previous findings highlight the need for further exploration into the application of VR in the field psychology.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleInvestigating the Relationship Between Personality and the Experience of Presence in VR
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel